به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

آیا لوله های پلی اتیلن برای انتقال آب آشامیدنی مناسب هستند؟

31 فروردین

آیا لوله های پلی اتیلن برای انتقال آب آشامیدنی مناسب هستند؟

آیا لوله های پلی اتیلن برای انتقال آب آشامیدنی مناسب هستند؟

امروزه آب به معنای واقعی سرمایه ملی است زیرا هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و در واقع چیزی برای هدر دادن وجود ندارد بنابراین در انتقال این سرمایه ارزشمند باید از لوله هایی استفاده شود که میزان هدر رفت آن را به کمترین میزان برساند.

لوله های پلی اتیلن برای انتقال انواع مایعات و گازها استفاده می شود. این لوله ها به علت داشتن مزایایی مثل سبک بودن، نصب آسان و راحت، انعطاف پذیری زیاد و عدم تغییر ماهیت، جهت راه اندازی تاسیسات شبکه آبرسانی استفاده می شود و همانطور که پیش تر ذکر شد باعث کاهش میزان هدر رفت آب می شوند. شایان ذکر است که هزینه  اتصالات لوله های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها کمتر است و از مقاومت بالایی در برابر پوست پوست شدن و خوردگی برخوردار می باشد.

در قدیم بو، طعم و رنگ آب به دلیل واکنش های شیمیایی مواد تشکیل دهنده اتصالات تغییر می کرده است ،بنابراین امروزه با انجام تحقیقات بسیار زیاد سعی شده است تا این نکته منفی از بین برود و لوله های مناسبی برای انتقال آب لوله کشی استفاده شود و آب آشامیدنی به دلیل بوی بد و نامطبوع هدر نرود. لازم به ذکر است که تمامی لوله های پلی اتیلن برای آبرسانی مناسب می باشد و رنگ، طعم و بوی آب را تغییر نمی دهند. اگر برای آبرسانی آب شرب از لوله های پلی ایتلن استفاده شود باید دقت شود که مشخصات لوله ها طبق جدول استاندارد باشد، همچنین مواد تشکیل دهنده لوله مد نظر باید مجوز های لازم را از مراجع ذیصلاح کسب کرده باشد. در اصطلاح این لوله ها باید food grade  باشند.

 

 

لوله پلی اتیلن برای آبرسانی آب شرب

جالب است بدانید که لوله های پلی ایتلنی که برای سایر مصارف اسفاده می شود با لوله های پلی اتیلنی که جهت آبرسانی آب شرب استفاده می شود، متفاوت است. شاید بپرسید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در پاسخ به شما باید بگوییم که مواد تشکیل دهنده ی لوله ها باعث این تفاوت می شود. مواد اولیه و تشکیل دهنده  لوله های پلی اتلین آب شرب باید صد در صد از مواد نو باشد، به این معنی که در تولید آن ها هیچ گونه مواد بازیافتی و ضایعاتی نباید استفاده شود و نکته دیگر این که این لوله ها باید حتما گواهینامه های لازم را از اداره بهداشت دریافت نمایند. لوله های پلی اتیلنی که برای آبرسانی و انتقال آب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود از حساسیت های ذکر شده برای آبرسانی آب شرب برخوردار نمی باشد و حتی از استاندارد های سختگیرانه  آب شرب نیز پیروی نمی کنند و لازم به ذکر است که مواد اولیه آسان تری نیز دارند.

لوله های پلی اتیلنی که جهت آبرسانی آب شرب ساخته شده اند با یک نوار آبی روی لوله از دیگر لوله ها متمایز می شوند. این لوله ها در سایز ها و فشار های مختلفی موجود می باشند. جالب است بدانید که لوله های پلی اتیلن از نظر استاندارد به سه دسته گرید A، B و C تقسیم می شوند. به صورت کلی لوله های پلی اتیلن جهت فاضلاب شهری، فاضلاب خانگی، پرورش ماهی، انتقال گاز، مصارف کشاورزی، انتقال آب آشامیدنی و شرب و غلاف کابل برق استفاده می شوند.

مزایای لوله پلی اتیلن

1- از تنوع بالایی برخوردار هستند و انواع مختلفی از آن ها در بازار عرضه می شود.

2- انعطاف پذیر می باشند.

3- در برابر جانوران جونده مقاوم می باشند.

4- فشار و کشش را تحمل می کنند.

5- به حلال نیازی ندارند.

6- وزنشان سبک می باشد.

7- از عمر طولانی برخوردار می باشد.

8- در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشند.