به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع لوله های لوله کشی کدام هستند?

14 اردیبهشت

انواع لوله های لوله کشی کدام هستند?

انواع لوله های لوله کشی کدام هستند?

امروزه لوله های های ساختمانی مختلفی با اشکال گوناگون ساخته می شود ما در این متن می خواهیم به خواهیم به بررسی انواع لوله ها بپردازیم لطفا با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. لوله ها شامل مدل های زیر می باشند:

 

لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه به دو دسته فولادی و آهنی طبقه بندی می شوند لوله های فولادی به علت استفاده از فولاد نرم در ساختار خود در برابر اسید دارای مقاومت بالایی نمی باشند و دچار خوردگی می شوند. از لوله های فولادی بیشتر در ساخت فاضلاب های سرویس بهداشتی استفاده می شود لوله های گالوانیزه آهنی دارای رنگ خاکستری و وزن کمی می باشند. اگرچه این لوله ها دارای درای مقاومت فشار بالایی می باشند اما دچار خوردگی و رسوب می شوند.

لوله پی وی سی

لوله های پلیمری یک از متداول ترین لوله های استفاده شده در تاسیسات ساختمانی می باشند. این لوله ها در بازار با نام های pvc  شناخته می شود با انعطاف پذیری عالی دچار خمیدگی یا شکست نمی شوند. همچنین سبک بودن آن باعث می شود افراد به راحتی بتوانند آنرا نصب کنند. دارای قیمت ارزان تری نسبت به سایر لوله ها می باشد لوله پولیکا های عرضه شده در بازار نوعی از لوله های پی وی سی با خواص مکانیکی می باشند. مواد شیمیایی مانند اسید و بازها بر این لوله اثر نامطلوب نمی گذارند و صیقلی بودن آن از رسوب پذیری و گرفتگی آن جلوگیری می کند.

 

  لوله پنج لایه

لایه بیرونی و درونی این لوله ها از پلی اتیلن که نوعی پلیمر است، ساخته شده است. لایه میانی از آلومینیوم تشکیل شده است و این دو لایه توسط چسب به لایه آلومنیومی از دو طرف چسبیده شده اند به دلیل استفاده از آلومینیوم در ساخت این لوله، فشار مقاومتی لوله بالا رفته است و با وارد شدن ضربه به آن آسیب نمی بیند. زنگ زدگی و خوردگی در این لوله ها اتفاق نمی افتد و دارای استحکام بالایی در برابر مواد اسیدی و بازی می باشند. از لوله  پنج لایه در انتقال آب سرد و گرم،سیستم های گرمایش از کف و سیستم های تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود .قارچ ها و باکتری ها نمی توانند در این لوله ها رشد کنند.

 

لوله پلی پروپیلن

این لوله ها به رنگشان یعنی سبز یا سفید معروف هستند و ظاهرشان شبیه پلاستیک فشرده می باشد. وزن کم این لوله ها باعث شده است تا حمل و نقل و نصب آن ها به راحتی انجام شود. ویزگی های مخصوص این لوله مانند یخ زدگی، ضربه، رسوب، خوردگی و پوسیدگی باعث شده است تا در صنعت ساختمان سازی بیشتر از آن استفاده کنند. مواد اسید و بازی نمی توانند به این لوله  آسیب برسانند همچنین مقاومت فشاری بالای این لوله ها به یک لوله ی ایده آل در صنعت ساز  تبدیل کرده است همچین این لوله به نام های لوله تک لایه یا pp  در میان افراد نیز شناخته می شود.

لوله پلی اتلین

در ساختار این لوله از یک ترموپلاستیک به نام پلی اتیلن استفاده شده است و با نام pe  در بازار عرضه می شود  با توجه به کاربردهای مختلف با چگالی های مختلف ساخته شده است. به دلیل  ویژگی های هیدرولیکی این لوله و هزینه‌های پایین نگهداری و تعمیر آنها استفاده از آن ها بسیار رواج یافته است. از این لوله بیشتر در زیر سینک آشپزخانه یا زیر زمین استفاده می شود.

لوله چدنی

لوله های چدنی در انواع مختلف ساخته می شود اما به علت خاصیت خوردگی شدن و نصب سخت تر آن امروزه به ندرت از آن استفاده می شود .