به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع لوله های پلیمری

11 خرداد

انواع لوله های پلیمری

انواع لوله­های پلیمری

نخستین کاربرد تجاری مواد پلیمری در سال هزار و هشتصد و چهل و سه با کائوچو آغاز گردید و در کل پلیمرها به سه نوع: طبیعی و طبیعی اصلاح شده و مصنوعی تقسیم می­شود. معمولا مواد به کار گرفته شده در ساخت آن دارای خواص شیمیایی و فیزیکی و مکانیکی هستند. درکشور ما از لوله­های پلیمری برای لوله‌کشی آب و سرد و گرم  آب شهری در داخل منازل و مکان­های عمومی استفاده می­شود. لوله­ها پلمیری در سال‌های اخیر به دلیل فراوانی و ارزان بودن قیمت آن نسبت به لوله­های گالوانیزه رونق بسیاری یافته است و در اروپا نیز جایگزین لوله­های فلزی شده است. این لوله­ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و در برابر ارتعاش­های متعدد و روش­های اتصال انعطاف بیشتری دارند. رایج­ترین شکل استفاده از لوله­ها پلیمری استفاده از آن در زمین­های کشاورزی و باغبانی­ می­باشد. در این قسمت انواع لوله­های پلیمری را به شما معرفی می­کنیم.

 

 

لوله پلی اتیلن  PE: از لوله پلی اتیلن چندین نوع لوله پلیمری ساخته می­شود. یک نوع از لوله پلی اتیلن لوله مشبک است و معمولا از آن به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت و فشار ضربه دارد در سیستم گرمایش از کف استفاده می­شود.

لوله­ی پی وی سی یا پلی وینل کلراید (PVC): لوله­های پی وی سی معمولا در رنگ­های خاکستری یا سفید تولید می­شوند و بر خلاف دیگر لوله­های پلیمری قابل اشتعال هستند و در دمای زیر صفر درجه یخ زده و می­شکنند و در برابر نور خورشید و اشعه­ی ماوراء بنفش آسیب پذیرند. ناگفته نماند که حریق در لوله­های پلیمری فقط در جایی که گرفتار حریق شده است باقی می­ماند و به بخش‌های دیگر سرایت نمی‌کند. به همین دلیل از این لوله­ها معمولا در لوله­های آب گرم استفاده نمی‌شود.

لوله­های پلی بوتلین PB)): اغلب این لوله­ها به رنگ خاکستری تولید می­ شوند و جدار داخلی آن به گونه­ای تولید شده است که از رسوب آب جلوگیری می­کند. از این نوع لوله فقط برای انتقال آب سرد استفاده می ­شود.

لوله­ی پروپیلن(PP): این لوله­ها نسبت به لوله­های پی وی سی مقاوم­تر هستند و عمر آن­ها حداقل تا 50 سال است. انواع آن نیز هموپلیمر ضربه­ای و کوپلیمر هستند.

تاریخچه­ی پلیمر

کلمه­ی پلیمر نخستین بار توسط شیمیدانی به نام رنالت در سال هزار و هشتصد و سی و پنج به کار گرفته شد این کلمه از کلمه­ی ­poly به معنی چند و meros به معنی واحد یا قسمت به وجود آمده است. اولین پلیمر مصنوعی در سال هزار و هشتصد و شصت و دو ساخته شد و دو سال بعد از آن وارد بازار شد.

مزیت­های لوله­های پلیمری

لوله­ های پلیمری به دلیل داشتن ویژگی منحصر به فرد و خواص فیزیکی و مکانیکی متمایز در بازار بسیار مطرح می­ باشد و طرفداران بسیاری دارد ما در این بخش سعی داریم مهم­ترین ویژگی­ های آن را به اطلاعتان برسانیم تا شما را در انتخابتان یاری کنیم:

 

 

  1. لوله­های پلیمری عایق صوت هستند.
  2. در صورت استفاده از لوله­های پلیمری کمتر دچار مشکل افت فشار آب می­شویم.
  3. مزیت لوله­ها پلیمری نسبت به لوله­های دیگر این است که نارسا هستند.
  4. این لوله­ها معمولا عمر طولانی دارند و انتخاب آن­ها بدون شک به دلیل مقاومت مکانیکی پایین و عدم تحمل دما و فشار زیاد بسیار با صرفه خواهد بود.
  5. همچنین لوله­های پلیمری ضریب انبساط طولی زیادی دارد.
  6. لوله ­های پلیمری به هیچ وجه دچار زنگ زدگی و انباشتگی رسوبات نمی ­شوند.

لوله­ های پلیمری علاوه بر این مزایا معایبی هم دارند مثلا تحمل چندانی در مقابل دما و فشار ندارند بنابراین اشتعال پذیر هستند. اما با این وجود باز هم این لوله­ها جز محبوب­ترین کالاها در صنعت به شمار می­آیند و کارشناسان برای رفع این مشکل از لوله­های ترکیبی از پلیمر و فلز استفاده می­کنند.