به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

برای لوله کشی آب و فاضلاب باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

06 تیر

برای لوله کشی آب و فاضلاب باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

برای لوله کشی آب و فاضلاب باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

 

 

سیستم لوله کشی آب و فاضلاب باید با دقت کامل و با استفاده از افراد ماهر و متخصص انجام شود. همچنین باید مطابق با استاندارهای خاص باشد، تا بعد از انجام آن مشکلی برای انتقال آب فاضلاب به خارج از ساختمان پیش نیاید. در واقع باید لوله کشی آب و فاضلاب به گونه­ای انجام شود که هیچ گونه نشتی به وجود نیاید و همچنین بعد از این که نصب انجام شد، قبل از این که راه­اندازی شود باید تست شود که ترکیدگی یا نشتی وجود نداشته باشد و در صورت بروز مشکل تعمیرات لازمه انجام شود.

انجام درست و دقیق نصب سیستم آب و فاضلاب عمر ساختمان را بالا می­برد. لوله­های فاضلاب باید به گونه­ای نصب شود که شیب مناسبی برای انتقال فضولات از ساختمان داشته باشد، در غیر این صورت فضولات در لوله­ها می‌ ماند و باعث گرفتگی لوله­ها و بالا زدن فاضلاب و ایجاد بود نامطبوع در ساختمان می­شود. پس بنابر آن چه ذکر کردیم رعایت شیب در لوله کشی از اهمیت بالایی برخوردار است. شیب بندی مناسب برای هر ساختمان متفاوت است و به نوع ساختمان و وضعیت محیط بستگی دارد. اما به اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم شیب استاندارد برای لوله­های فاضلاب تقریبا دو درصد می­باشد. برای ایجاد این شیب بندی دو درصد دو روش کلی وجود دارد یکی این که میزان شیب با ترازهای بنایی اندازه گیری شود و دوم این که لوله کش می­تواند کف، را با روی لوله اندازه بگیرد. لازم به ذکر است که دقت روش دوم بسیار کم­تر است. رعایت این موضوع باعث می­شود تا فاضلاب با سرعت هفتاد سانتی­متر در ثانیه حرکت کند. علاوه بر این برای نصب سیستم آب و  فاضلاب باید از مصالح و لوله­های استاندارد و دارای گواهی مرکز تحقیقات ساختمان استفاده شود. جنس لوله­ها نیز باید به گونه­ای باشد که آب و فاضلاب در آن رسوب نکند و باعث گرفتگی و انسداد نشود.

چگونه  تشخیص بدهیم که لوله­ها دچار مشکل شده­اند؟

برای این که از بروز هر گونه مشکل پس از راه اندازی سیستم آب و فاضلاب جلوگیری کنیم بهتر است به موارد مذکور توجه کنیم و در انجام آن دقت لازم را به کار بگیریم، چرا که در صورت بروز هر مشکلی در ساختمان، فرد هزینه­های سنگینی را باید متقبل شود. اما گاهی نیز به هر دلیلی مشکلی پیش می­آید که ناگزیر از حل آن هستیم. برای تشخیص مشکل در سیستم لوله کشی نشانه­هایی وجود دارد. مثلا  نم دادن دیوار یا سقف، پوسته پوسته شدن رنگ دیوار یا سقف و افت بدون دلیل فشار آب نشانه­ی وجود نشتی است. نا گفته نماند که امروزه برای تشخیص محل دقیق نشتی از تجهیزات مدرن استفاده می­شود، بدون این که نیاز به کندکاری یا خرابی باشد.

 

 

بهترین جنس لوله­های آب و فاضلاب کدام­اند؟

لوله­ها در ابعاد و اشکال متنوعی ساخته می­شوند و کاربردهای متنوعی نیز دارند. اما در رابطه با سیستم لوله­ها فاضلاب باید گفت که بیشتر به استفاده از لوله­های پلیکا و پوش فیت توصیه می­شود.

  1. لوله­های پلیکا به سه دسته­ی معمولی، نیمه قوی و قوی تقسیم می­شوند. این لوله­ها نارسانا هستند و به هیچ وجه زنگ نمی­زنند و در برابر مواد اسیدی نیز بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند. اما عیبی که این لوله­ها دارند این است که در برابر اشعه­ی UV مقاوم نیستند و این عامل باعث شکسته شدن آن­ها می­شود و همچین نصب لوله­های پلیکا نیز با نوعی چسب انجام می­شود که دلیل نشتی‌هایی که رخ می­دهد نیز از بین رفتن چسبندگی آن می­باشد.
  2. نوعی دیگری از لوله­ها که در نصب سیستم­های آب و فاضلاب استفاده می­شوند لوله­های پوش فیت هستند که در مقایسه با لوله­های پلیکا مقاومت کمتری دارند و تحمل فشار را ندارند و در صورت بروز حوادثی مثل زلزله یا تکان­های شدید حالت خود را از دست می­دهند و ظاهر بیضی شکل به خود می­گیرند. شیوه­ی نصب آن­ها نیز توسط یک اورینگ از داخل خود لوله به لوله بعدی چفت می­شود. این لوله­ها نسبت به لوله­های پلیکا، در سایز و شکل تنوع بیشتری دارند و نحوه­ی اتصالشان نیز بسیار سریع­تر انجام می­شود. نکته­ی تمایز کننده­ی این لوله نسبت به سایر لوله­ها این است که قابلیت نصب در کنار انواع لوله از جمله لوله­های فلزی و چدنی و حتی پلیکا را دارد و هنگامی که در سییتم آب و فاضلاب مشکلی رخ داد به راحتی برای رفع نشتی می­توان از لوله­های پوش فیت استفاده کرد.