به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

بررسی خوردگی لوله های نصب شده در تاسیسات

24 اردیبهشت

بررسی خوردگی لوله های نصب شده در تاسیسات

بررسی خوردگی لوله های نصب شده در تاسیسات

مسئله اصلی و مشکل ساز در مورد لوله های صنعتی، خوردگی می باشد. خوردگی عبارت است از واکنش های شیمیایی که بر روی یک سطح ویژه و بخصوص ایجاد می شوند و جالب است بدانید که این واکنش اصولا در حالت پایدار فلزات رخ می دهد. شایان ذکر است که اکثر واکنش های خوردگی بر روی سطوح فلزی که در شرایط واکنش قرار دارند رخ می دهد. چگونگی کنترل و جلوگیری از خوردگی یک علم کاربردی می باشد که با استفاده از این علم می توان حالات و شرایط خوردگی را تشخیص داد و از خوردگی جلوگیری نمود. اصولا خوردگی بسیار مشکل ساز است و باید با توجه به شرایط و هزینه هایی که لازم است تصمیم گیری درستی انجام شود تا از بروز مشکل جدی پیشگیری شود.

واکنش و پدیده خوردگی با سرعت هایی متفاوت در انواع لوله ها رخ می دهد که به این عوامل، عوامل تشدید کننده خوردگی گویند. در تاسیسات و خطوط لوله کشی اصولا لوله هایی با جنس های مختلف به کار می روند. این لوله ها ممکن است از جنس فلز، مانیسمان، فولاد، پلاستیکی  و لوله های پلی اتیلن باشند.

 

 

چه تفاوتی در خوردگی لوله های فلزی و پلاستیکی وجود دارد؟

خوردگی در لوله های فلزی، فولادی و مانیسمان بیشتر از لوله های پلاستیکی رخ می دهند، به عبارتی فلزات بیشتر در برابر عوامل محیطی واکنش نشان می دهند. لازم به ذکر است که لوله های پلاستیکی مانند لوله های یو پی وی سی و یا پلی اتیلن نیز دچار واکنش ها و تغییراتی می شوند اما دیواره آن ها در برابر خوردگی مقاوم است و این واکنش کمتر در لوله های پلاستیکی رخ می دهد. می توان گفت مقاوم بودن انواع لوله های پلاستیکی و پلی اتیلن در برابر مواد خوردنده از ویژگی های بارز آن ها محسوب می شود به همین علت در بازار خواهان بیشتری دارند. همانطور که ذکر شد لوله های فلزی که از جنس آهن و یا سایر فلزات هستند در برابر خوردگی بسیار آسیبب پذیر می باشند. برای رفع چنین مشکلی امروزه در بازار انواع لوله های فلزی گالوانیزه وجود دارند که تا حدی که ممکن است از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری می کنند. شاید بپرسید لوله های گالوانیزه چگونه لوله هایی هستند؟

در پاسخ به شما باید بگوییم که لوله های گالوانیزه نوعی لوله فلزی هستند که به وسیله ی فرآیند گالوانیزه و یک پوشش روی در برابر خوردگی محافظت می شوند. یکی از این لوله های فولادی لوله مانیسمان است. خوردگی لوله های فلزی با رسوب گیری داخل لوله ها ارتباط مستقیم دارد. یکی از عوامل ایجاد رسوب در داخل لوله ها جرم های اسکید فلزی درون لوله ها می باشد که در درون لوله ایجاد می شوند و به تدریج و به مرور زمان باعث ترک خوردگی، شکستن و در نهایت تخریب لوله می شود. مهندسان برای کاهش اثرات مخراب ناشی از خوردگی لوله ها، نصب لوله ها طبق استاندارد را توصیه می کنند.

 

 

 عواملی که باعث خوردگی می شوند

1- خاک خورنده.

2- برخورد فلزات با آب و خاک در یک بستر معلول..

3- خوردگی تحت جوی.