به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

بهترین سیستم لوله کشی برای نصب در تأسیسات آب و فاضلاب

13 خرداد

بهترین سیستم لوله کشی برای نصب در تأسیسات آب و فاضلاب

بهترین سیستم لوله­کشی برای نصب در تأسیسات آب و فاضلاب

برای خروج آب فاضلاب از ساختمان لوله­کشی فاضلاب سالم و کارآمد یک جز جدایی ناپذیر در ساختمان است و بدون شک باید با دقت کافی و توسط افراد ماهر و کار بلد انجام شود به همین دلیل ما در این سایت سعی داریم تا بهترین روش و سیستم لوله­کشی فاضلاب را بررسی کنیم.

لوله­کشی فاضلاب

نکته­ای در آغاز باید به آن توجه کنیم این است که سیستم لوله­کشی فاضلاب بر خلاف لوله­کشی آب که ساده است اصلا ساده نیست و دارای بخش­های فراوانی هم می­باشد.

یک سیستم فاضلاب مجهز دارای چه قسمت­های است؟
  1. لوله­های آب فاضلاب: این لوله­ها برای خارج کردن آب فاضلاب از داخل ساختمان به بیرون ساختمان نصب می­شود. طراحی و نصب لوله­های آب فاضلاب با توجه به گرانش زمین به صورت بالا به پایین انجام می­شود. توجه به این نکته باعث می­شود تا حمل آب فاضلاب­ سریع­تر انجام بگیرد.
  2. سیفون: یکی دیگر از بخش­های سیستم فاضلاب سیفون است. سیفون شکل گلوگاهی دارد و مقداری آب در خود نگه می­دارد تا از خشکی لوله آب فاضلاب جلوگیری کند. استفاده از سیفون در زیر سینک، داخل حمام، و توالت برای نیل به این هدف ضروری است. و علاوه بر این استفاده از سیفون باعث می­شود که حشرات و بوی نامطبوعی وارد ساختمان نشود.
  3. لوله­های ونت یا هواکش: لوله­ های ونت معمولا به دو منظور استفاده می­شود. نخستین هدف این است که تهویه در کنار لوله­های فاضلاب قرار بگیرد و دومین هدف این می­باشد که این لوله­ها با تولید جریانات فشار هوا در لوله­های فاضلابی به حرکت مواد فاضلابی کمک کنند. این لوله­ها در امتداد ساختمان قرار می­گیرند و بر خلاف لوله­های فاضلاب به سمت بالا قرار می­گیرند. جالب است بدانیم که علت اصلی بوی نامطبوع در بسیاری از ساختمان‌ها نصب نادرست لوله­های ونت است.
 رایج­ترین شیوه­ی لوله­کشی فاصلاب در ساختمان و تأسیسات

در کل ما برای طراحی سیستم لوله­کشی ساختمان از دو شیوه استفاده می­کنیم شایان ذکر است که تفاوت عمده­ی این دو روش نحوه­ی قرار گرفتن لوله­ها می­باشد.

 

 

  1. لوله­کشی فاضلاب ساختمان به شیوه زیر سقفی: این شیوه این گونه است که لوله به جای خوابانده شدن در کف ساختمان در سقف تعبیه می­شود.
  2. لوله­کشی فاضلاب ساختمان در کف ساختمان یا به شیوه­ی سنتی: در این روش لوله­ها در کف ساختمان قرار می­گیرد در این شیوه بعد از اتصال لوله­های هواکش به لوله فاضلاب آن­ها در کف ساختمان در حال ساخت قرار می­دهند.

در لوله­کشی ساختمان نکاتی قابل ملاحظه­ای هم وجود دارد که باید به آن توجه شود و لوله‌کشی‌های واحدهای مسکونی و تأسیساتی باید طبق آن انجام شود. مثلا لوله­های افقی فاضلاب باید با شیب مناسب و یکنواخت نصب شود زیرا شیب بیش از حد باعث افزایش سرعت جریان فاضلاب شده در نتیجه فاضلاب تخلیه و مواد جامد در لوله فاضلاب باقی می­ماند و بعد از مدتی باعث مسدود شدن لوله­ می­شود شیب کم نیز باعث کاهش جریان آب می­شود و این هم در آخر موجب انسداد لوله­ها می­شود. در واقع شیب مناسب صفر الی پنج درصد می­باشد. لوله‌کشی فاضلاب ساختمان و تأسیسات بهتر است با اتصالات چهل و پنج درجه انجام شود و با بست­های مخصوص باید لوله مهار شود.و تا حد امکان باید سعی کنیم که لوله فاضلاب را از زیر ساختمان عبور ندهیم و در صورتی هم که لوله فاضلاب را از زیر ساختمان عبور دادیم باید آن را با حداقل پانزده سانتی­متر بتن ساده پوشش بدهیم. قبل از اتصال لوله­ی قائم فاضلاب به لوله­ی افقی باید دریچه بازدید فاضلاب نصب شود و باید در جایی قرار بگیرد که در دسترس باشد. بعد از نصب لوله­های فاضلاب برای اطمینان از عدم نشتی باید لوله­ها را به صورت دوره­ای چک کنیم.