به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

خصوصیات لوله فولادی کربن دار

09 خرداد

خصوصیات لوله فولادی کربن دار

خصوصیات لوله­ فولادی کربن­دار

لوله­های فولاد کربنی از مخلوط کردن فولاد با آلیاژ مشخصی ساخته می­شود. آن آلیاژ از عناصری مثل کروم، کبالت، نیوبیوم، تیتانیوم،تنگستن، وانادیم، زیرکونیم ساخته می­شود و در حال حاضر هیج حداقلی برای این عناصر مشخص نشده است. و درصد کربنی که استفاده می­شود 1/2% است. متخصصان و تولید­کننده­ها نام فولاد کربنی را برای تفکیک آن از فولاد رنگ نزن استفاده می­کنند و مقصود از فولاد کربنی فولاد آلیاژی است. معمولا لوله­هایی که در واحدهای مسکونی یا تجاری یا تأسیساتی استفاده می­شوند در جنسهای متنوعی ساخته می­شوند. یکی از جنس­هایی که در صنعت ساخت لوله کاربرد دارد فولاد است که تقریبا 3500 نوع در دنیا تولید می­شود. فولاد کربن یکی از رایج­ترین و پر کاربردترین نوع فولاد است که در بازار جهانی جایگاه ویژه­ای را از آن خود کرده است. فولاد کربن آلیاژی است که حاصل ترکیب آهن با کربن است.

 

 

ساختار فولاد کربن دارای هیدروکسید آهن و آلیاژ کربن و چدن است. لوله­ های فولادی کربن­دار از طریق مراحل کشش و نورد تولید می­شود. ماده­ی اولیه­ی تولید لوله­های فولادی کربن­دار، شمش­های فولادی با آلیاژ فولاد کربن است و بهترین شمش­های فولادی برای ساخت این نوع لوله­ها شمش­های گرد است زیرا گرد کردن شمش‌های مکعبی زمان بر است و علاوه بر این هزینه­هایی را هم موجب می­شود.

از زمان ابتدای تولید تا بسته­ بندی تقریبا پانزده مرحله روی شمش­های فولادی پیاده می­شود. در نتیجه لوله­ های فولادی کربن­دار در برابر فشارهای داخلی و خارجی دارای مقاومت بالایی هستند و به خاطر همین، در صنایع تحت فشار پتروشیمی و گاز و نفت و انتقال آب و مایعات پر فشار کاربرد دارد.

تقسیم­بندی لوله­های فولادی بر اساس کربن به کار رفته در آن

اساسا فولادهای کربنی به سه دسته کم کربن و کربن متوسط و پر کربن تقسیم می­شوند:

لوله­های کم کربن: در این لوله­ ها کربن استفاده شده کمتر از پانزده درصد است و برای لوله­ های شیاردار استفاده می­شود.

لوله­های کربن متوسط: در این مدل لوله­ ها  درصد کربن استفاده شده سه الی شش درصد می­باشد و برای شفت میل لنگ و فنر استفاده می­شود.

لوله­های پر کربن: در لوله­های پر کربن درصد کربن به کار گرفته شش درصد به بالا می­باشد و برای تولید اره و آچار و مته به کار گرفته می­شود.

کاربرد لوله­های فولادی کربن­دار

لوله­ های فولادی کربنی با ابعاد و اشکال­های مختلف و متنوع در بازار جهانی یافت می­شود. کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزلند، هند از مصرف­کننده­های بزرگ این نوع لوله­ها محسوب می­شوند. این لوله­ها از محبوب­­ترین انواع لوله­ها محسوب می­شود. در این بخش جهت آشنایی بیشتر شما با کاربرد لوله­های فولادی کربنی قصد داریم برخی از مهم­ترین آن را به استحضار شما برسانیم. معمولا از این لوله­ها به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت زیاد در صنایع گرمایش و میعان و انتقال گازهایی مانند بخار استفاده می­شود. و همچنین این لوله­های کربن­دار برای مقاومت بالای آن در برابر شوک یا لرزش ناشی از آب در حال نوسان  برای حمل آب و فاضلاب در زیر زمین به کار گرفته می­شود. لوله­ های فولادی کربن­دار در مناطقی هم که محل فرآوری شیمیایی، داربست­­های فلزی، صنعت ساختمان، سیستم­های آبپاش، آبیاری و صنعت خودرو است به طور گسترده کاربرد دارد.

مزیت لوله­های فولادی کربن­دار

این لوله­ها در مقایسه با نوع دیگر لوله­ ها بسیار مقرون به صرفه است و در واقع با نازل­ترین قیمت در بازار یافت می­شوند و به دلیل این که کار با آن­ها نیازی به استفاده از چسب و مواد نگهدارنده ندارد بنابراین کار با آن بسیار ایمن و با دوام هستند و کار با آن­ها کم خطر است. یکی دیگر از مزیت­های این لوله­ها این است که که فولاد کربن به راحتی سالانه هفتاد درصد بازیافت می­شود بنابراین تولید و استفاده از این لوله­ها هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.