به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

روش­های اتصال لوله­های پلی اتیلن تک جداره

27 خرداد

روش­های اتصال لوله­های پلی اتیلن تک جداره

روش­های اتصال لوله­های پلی اتیلن تک جداره

برای اتصال لوله­های پلی اتیلن تک جدار سه روش رایج است. انتخاب نوع روش بستگی کابرد لوله نیازمندی‌ها و امکانات موجود دارد.

 

روش­های اتصال

  1. استفاده از اتصالات پیچی: اتصالات پیچی به اتصالاتی گفته می­شود که بدون نیاز جوش انجام می‌ شود. این اتصالات در ایران به صورت تزریقی انجام می ­شود و به گونه­ای است که سریعا باز و بسته می­شود و به هیچ وجه صدمه­ای به لوله وارد نمی­کند و علاوه براین در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم می­باشد. البته ناگفته نماند که کیفیت در این نوع اتصال بستگی به مهارت و توانایی و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت و اصول و قوانین جوشکاری دارد. در این نوع اتصال نصب با سرعت بسیار بالایی صورت می‌ گیرد و امکان خطا هم کاهش می ­یابد. این اتصلات عموما در سیستم آبرسانی و آبیاری زمین­های کشاورزی و باغات و سیستم آبیاری تحت فشار قطره­ای و بارانی و برای انواع لوله­های پلی اتیلن نرم با قطر خارجی  بیست الی صد و بیست و پنج میلی­متر به کار می­رود. کلیه اتصالات پیچی و شیرها به منظور استفاده از آب داغ طراحی نشده­اند به همین علت در مسیر لوله کشی که از لوله­­های پلی اتیلنی استفاده می­شود باید دمای آب متعارف باشد.
  2. جوشکاری لب به لب: یک روش جوشکاری است که برای جوش دادن لوله­هایی استفاده می­شود که ضخامت دیواره­ای و قطر بیرونی یکسانی دارند. در این روش جوشکاری در ابتدا گیره­ای که با سایز سایز لوله تناسب دارد را انتخاب کرده و درون دستگاه قرار می­دهند. سپس داخل و خارج لوله دو سر لوله و اتصالات اتیلنی که باید به هم جوش داده شوند را با دستمال نخی خشک تمیز می­کنند و هنگامی که لوله­ها کاملا تمیز شد دو سر لوله­ها را داخل دستگاه قرار می­دهند و آن­ها را درون فک­های مورد نظر می­گذارند. سر لوله­ها باید از داخل فک حدود سه اینچ بیرون بیاید بعد فک­هارا با پیچ می­بندند باید دقت شود که دو سر لوله حتما باید مقابل هم باشند و بعد هم باید در تماس با هم باشند و در آخر هم در هنگام گرما دادن و حرارت دادن نباید قشاری اعمال شود و اگرنه جوشکاری قابل قبول نخواهد بود.

 

جوشکاری الکتروفیوژن :  در واقع جوشکاری الکتروفیوژن یک روش جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن با چگالی متوسط، پلی اتیلن با چگالی بالا و سایر لوله­­های پلاستیکی  با استفاده از اتصلات مخصوص است که دارای المان­های حرارتی تو کار هستند. این نوع جوشکاری باید توسط پرسنلی انجام شود که آموزش دیده­اند و واجد شرایط هستند. از این نوع اتصال به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن اغلب در شبکه­های پلی اتیلنی توزیع گاز استفاده می­شود. استفاده از جوشکاری الکتروفیوژن در مورد لوله­هایی با قطر بیست تا صد و بیست میلی­متر توجیه اقتصادی دارد. قبل از انجام جوشکاری یک مرحله به اسم ذخیره سازی و نگهداری داریم که در آن اتصالات در یک پوشش نگهداری و بسته­بندی می­شوند و تا زمان استفاده باید بسته بندی باقی بمانند. برای انجام جوشکاری الکتروفیوژن ابتدا باید انتهای لوله­ها را سوهان بزنیم و مطمئن باشیم که سطح لوله قبل از جوشکاری خراشی نداشته باشد و سطح اکسید شده­­ی لوله را جدا کنیم باید دقت کنیم که این کار برای آماده سازی پیوسته­ی سطح لوله بسیار ضروری است. بعد در مرحله­ی دوم آن را وارد گوپلینگ­ اتصال الکتوفیوژنی که دارای بویین­های مقاومت حرارتی است می­کنیم و بعد جریان برق را به آن وصل می­کنیم در نتیجه سیم پیچ بویین گرم می‌شود و پلاستیک­های اطراف خود را ذوب می­کند. به خاطر حرارت کوپلینگ جمع شده و جوش مناسبی با لوله ایجاد می‌شود. بد نیست به این اشاره کنیم که عمل جوشکاری به صورت اتوماتیک انجام می­ شود و ده دقیقه بعد از اتصال می ­توانیم نقاط جوشکاری شده را تکان بدهیم