به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

ضرورت رعایت استاندارد های لوله کشی و تأسیسات چیست؟

05 خرداد

ضرورت رعایت استاندارد های لوله کشی و تأسیسات چیست؟

ضرورت رعایت استاندارد­های لوله­کشی و تأسیسات چیست؟

به دلیل این که لوله­ های اصلی و اتصالات به کار رفته در خطوط لوله­ کشی و تأسیسات بخش اساسی و مهم سیستم لوله­کشی هستند و اگر اختلالی در قسمتی از این لوله­ها به وجود بیاید مسلما عملکرد دستگاه­ها را دچار اختلال می­کند، رعایت استاندارد در انجام لوله­کشی چه در تأسیسات و کارخانه­ها و چه در مجموعه‎‌های کوچک­تر حائز اهمیت است و التزام به رعایت استانداردها به صرفه جویی آب و بهبود کیفیت بهره­وری از آب کمک می­کند. مثلا هنگامی که در ساختمان­ها و به خصوص در تأسیسات مهم مثل پتروشیمی از لوله­های پوش فیت یا لوله یو پی وی سی برای تخلیه آب سرد و گرم استفاده می­شود باید تمام استانداردها رعایت شود و همچنین باید شرایط دمایی و فشاری مناسب که برای لوله­های پلی اتیلن و لوله‌های مانیسمان تنظیم می­شود و لوله ­ها و اتصالاتی که در سیستم­های لوله­کشی و تأسیسات به کار بسته می­شود باید طبق استاندارهای جهانی نصب شود و همچنین انتخاب لوله­ی مناسب باتوجه به کاربری­های مورد نظر یکی دیگر از شاخصه­­های استاندارد است که باید رعایت شود.

 

 

لوله­کشی استاندارد چه اصولی دارد؟

اصولی که باید در یک لوله­کشی استاندارد رعایت شود با توجه به مکانی که لوله­کشی باید در آن انجام شود متفاوت است اما در نهایت همه­ی این قواعد برای اجرای درست و دقیق لوله­کشی به کار گیری می­شود. برای مثلا برای ساختمان­های مسکونی و اداری باید آب خالص باشد و حتما آب باید با میزان و فشار لازم تأمین شود تا در عملکرد لوازم لوله­کشی مشکلی پیشش نیاید. علاوه بر این در ساختمان­های مسکونی که به شبکه فاضلاب عمومی یا خصوصی متصل می­شوند باید دست کم یک توالت و دستشویی وجود داشته باشد و لازم به ذکر است که در مکان­هایی که امکان دسترسی به  شبکه فاضلاب شهری وجود داشته باشد لزوماً باید فاضلاب ساختمان­های مسکونی به آن متصل شوند. سیستم­های لوله­کشی باید در شرایط بهداشتی نگهداری شوند و در مسیر انشعاب‌های مستقیم یا غیر مستقیم به شبکه فاضلاب، ضرورتا باید از سیفون با آب بند مناسب استفاده شود و برای تمیزکاری حتما باید فاصله­ی معقولی بین وسایل لحاظ شود.  و همچنین سیستم لوله­کشی باید به نحوی اجرا و طراحی شود که بتواند آب را به مقدرا کافی تأمین کند و به هنگام استفاده‌ی عادی از سیستم­های جدید با سیستم­های بازسازی شده لوله­ها حتما باید از نظر نشت یا هرگونه نقص و عیبی چک شوند. نکته­ی حائز اهمیت این است که در ساخت و نصب لوله‌ها­ باید از مواد مقاوم و نشت ناپذیر در برابر آب و بخار مضر فاضلاب استفاده شود.

انواع کاربری لوله­ها

به طور کلی، لوله­کشی در واحد­های مسکونی یا واحد­های تجاری یا تأسیسات بزرگ کاربری­های­ مشخص و معینی دارد که استانداردها نیز با توجه به نوع کاربری باید مشخص و رعایت شود. و جنس لوله­ها هم طبق نوع کاربری مشخص می­شود.

موارد استفاده از لوله­ها

  1. لوله شبکه آبرسانی
  2. لوله­های شبکه توزیع آب
  3. لوله فاضلاب و ونت بالای زمین
  4. لوله فاضلاب ساختمان
  5. لوله باران ساختمان
  6. لوله تخلیه مدفوع

 

 

نکته

علاوه بر این که نصب و طراحی لوله­ها باید طبق فرآیند خاصی انجام شود و حتما باید استاندارها مذکور رعایت شود بعد از نصب نیز حتما باید لوله­ها چک شوند تا از ارتباط لوله­ها و اتصالات آن اطمینان حاصل شود و در طول مدت انجام تست سیستم باید مورد بازدید قرار گیرد تا از عدم وجود نشتی مطمئن شویم و بعد از انجام تست همه­ی لوله­ها باید با استفاده از ملات سبک پوشانده شود تا از وجود هر گونه نشتی جلوگیری شود و در فصل­های سرد سال نیز با تخلیه آب مدار باید از وقوع یخ‌زدگی آب درون سیستم جلوگیری شود و اگر هر گونه تغییری در سیستم لوله­کشی انجام می­شود تست هم حتما باید انجام شود.