به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

لوله مانیسمان و ویژگی های آن

28 اسفند

لوله مانیسمان و ویژگی های آن

لوله مانیسمان و ویژگی‌های آن

اگر بخواهیم از 200 سال پیش تاکنون به پیشرفت زندگی بشر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سرعت پیشرفت تکنولوژی و بهبود زندگی مردم بسیار بالا رفته‌است و صنایعی موفق بوده‌اند که توانسته‌اند خودشان را با این سرعت هماهنگ کنند؛ چرا که همزمان که زمان می‌گذرد توقع مردم نیز بالاتر می‌رود و دیگر هرکیفیت و هرمحصولی را قبول نمی‌کنند و همواره به دنبال انتخاب بهترین گزینه هستند، بهینه ترین انتخاب، انتخابی است که بهترین کیفیت را در مقابل مناسب‌ترین قیمت ارائه کند، پس صنایع مختلف نیز برای موفقیت در فروش باید محصولاتشان را متناسب با انتخاب بهینه مشتریان قرار دهند؛ به همین دلیل مدیران آن‌ها تصمیم گرفتند روز به روز در کار خود ایده‌های جدید‌تر و بهتری ارائه کنند تا بتوانند رضایت عده کثیری از مشتریان را به دست آورند.

مطالبی که در بالا گفته شد در مورد تمام محصولات و خدمات صدق می‌کند؛ یکی از نمونه‌های آن‌ها صنعت تولید لوله است.

اهمیت لوله‌ها در زندگی امروزی همه‌ی ما مشهود است و می‌دانیم که اگر لوله‌ها نبودند، هیچ آبی به خانه ما نمی‌رسید، هیچ فاضلابی حمل نمی‌شد، هیچ سوختی در سراسر کشور پخش نمی‌شد و در واقع هیچ سیالی به صورت هدفمند حرکت نمی‌کرد.

 

 

لوله‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدامشان کاربردهای خاص خود را دارد. تنوع لوله‌ها شامل لوله‌های فولادی، آهنی، پلاستیکی، بتنی، چدنی و… می‌شود.

لوله‌های فولادی به دودسته تقسیم می‌شوند، لوله‌های درزدار و لوله‌های بدون درز، لوله‌های بدون درز عموما با نام لوله‌های مانیسمان شناخته می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم نام دیگر لوله‌های مانیسمان، لوله‌های بدون درز است به دلیل این که در تولید این لوله‌ها از هیچ نوع جوشی استفاده نمی‌شود به آن ها عنوان بدون درز داده اند؛ این لوله‌ها را برای اولین بار برادران مانیسمان در آزمایشگاه خود ساختند، به همین دلیل عنوان مانیسمان از نام آن‌ها گرفته شده‌است.

انواع لوله مانیسمان

همان‌طور که گفتیم لوله‌های مانیسمان از انواع لوله‌های فولادی است و معمولا در قطر کم تولید می‌شود زیرا تولید آن در قطرهای بالا هزینه زیادی دارد و هر کارخانه‌ای هم توانایی تولید آن را ندارد، زیرا روش تولید آن با نوع قطر کم آن متفاوت است و هزینه زیادی دارد.

لوله‌های مانیسمان در دو سایز ۶ و۱۲ متری و در رده های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰تولید می‌شوند که البته دو نوع ۲۰ و ۴۰ از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

در حال حاضر لوله‌های مانیسمان در داخل کشور در کارخانه‌های داخلی و خارجی تولید می‌شوند، اما کیفیت آن‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و چیزی که باعث تفاوت آن‌ها می‌شود، قطر آن‌ها است.

لوله‌های فولادی تولید شده در کشور همگی از استاندارد  ASME B36.10  و انواعی از آن‌ها که از جنس استیل هستند نیز از استاندارد ASME B36.19 بهره مند هستند.

لوله‌های مانیسمان رده ۸۰ استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل برای مصارفی که لوله در معرض خورندگی قرار می‌گیرد و یا لازم است فشار زیادی را تحمل کند استفاده می‌شود، این نوع لوله‌ها جزو دسته سنگین محسوب می‌شوند، لوله‌های بالای 26 اینچ معمولا برای مسافت‌های طولانی  و کم فشار استفاده می‌شوند در حالی‌که این لوله‌ها معمولا در سایز 1/8 اینچ تا ۲۶ اینچ تولید می‌شوند.

 

 

لوله مانیسمان چگونه تولید می‌شود؟

همان طور که گفته شد لوله مانیسمان( بدون درز ) روش تولید خاصی دارد و با ساخت سایر لوله ها تفاوتهایی دارد که در ادامه برایتان مراحل آن را شرح می‌دهیم.

ابتدایی‌ترین کاری که باید برای تولید لوله مانیسمان کرد، برش در اندازه مناسب شمش‌های فولادی است، که باید به سفارش مشتری انجام شود، در واقع باید ابعاد لوله‌ها مشخص شود تا بتوان ساخت لوله را شروع کرد؛ پس از آن نوبت مراحل حرارت دهی، دستگاه لخ پرس، دستگاه النگیتور، مرحله شلیک سمبه، تاب گیری، جداکردن سمبه، کروی، کشش، سرد کردن، آزمایش، پولیش کاری، بسته بندی می‌باشد که باید تمام آن‌ها انجام شود تا لوله‌ای بدون نقص به مشتری تحویل داده شود.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم لوله‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند به همین دلیل باید سعی کنیم در هر جایی از مناسب‌ترین آن‌ها استفاده کنیم. لازمه استفاده درست هم قطعا آگاهی در رابطه با انواع لوله است که ما سعی کردیم در این مقاله در رابطه با لوله‌های مانیسمان اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم، زیرا هنگامی‌‌که شما آگاهی کاملی در رابطه با هر چیزی داشته باشید، مسلما می‌توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.