به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت؟

08 تیر

لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت؟

لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت؟

دو نوع از لوله­ هابی که برای نصب سیستم فاضلاب بیشتر استفاده می­شوند لوله­های پوش فیت و پلیکا هستند که ما در مقاله سعی داریم این دو را با هم مقایسه کنیم تا برای انتخاب گزینه­ی بهتر شما را یاری کنیم.

 

 

لوله­ های پلیکا

لوله­های پلیکا به لوله­ های اطلاق می­شود که از ماده­ ی پی وی سی ساخته می­شوند. و عمدتا به سه دسته معمولی، نیمه قوی و قوی تقسیم می­شوند. قیمت لوله­های پلیکا نیز بر اساس ضخامت آن و نوع استفاده از آن در داخل بتن تعیین می­شود در واقع قطر لوله­ ها تعیین کننده­ی قیمت لوله­های پلیکاست. برای اتصال لوله­های پلیکا معمولا از چسب استفاده می‌شود و این روش در اتصال لوله­های فاضلاب بسیار پر کاربرد است. البته نا گفته نماند که این لوله­ های پلیکا علاوه بر این که در انواع مختلفی ساخته می­شوند دارای اتصالات مختلفی هم است که این که امکان را به راحتی برای شما فراهم کند که در هر شرایطی در کمال آسانی از آن استفاده کنید. مثلا رابط برطرف کننده­ی بو که برای اتصال سیفون به توالت برای آب بندی محل اتصال کاربرد دارد. یا اتصال سه راه دریچه بازدید که برای چک کردن آب بندی و رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده می­شود و همچنین نوع دیگری از اتصالات برای لوله پلیکا به نام زانویی و رابط چند راهی وجود دارد که برای انتقال لوله در شرایطی کاربرد دارد که می­خواهیم انشعابات مختلف را نصب کنیم. مزیت این لوله­ها نسبت به لوله­های پوش فیت این است که در برابر ضربه­های متفاوت مقاوم هستند و همچنین می­شود از آن­ها برای انتقال مواد اسیدی یا شیمیایی استفاده کرد. همچین انتقال انواع مواد مایع و سیال با این لوله­ها با سرعت بالایی انجام می­شود و اتصلاتی که برای لوله­های پلیکا کاربرد دارد به هیچ وجه نشت نمی­کند. مزیت خاص این لوله­ها این است که عمر و کارایی بسیار بالایی دارند و خرید آن بسیار توجیه اقتصادی دارد. اما یک نکته­ی مهمی که باید در هنگام خرید لوله­های پلیکا به آن توجه کرد این است که بر خلاف باور غلطی که در جامعه وجود رنگ لوله­های پلیکا به هیچ وجه نشان دهنده­ی کیفیت آن­ها نمی­باشد و همچنین اگر لوله­ی پلیکا را برای فاضلاب داخل ساختمان استفاده می­کنید باید حتما در نظر داشته باشید که دارای استاندارد 9119 باشد و حتما هم باید روی لوله حک شده باشد با این وجود اگر هم می­خواهید انتخاب مطمئنی داشته باشید می­توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

 

 

لوله­ های پوش فیت

لوله­های پوش فیت در اکثر مواقع از جنس پلی پروپلین هستند اما در برخی مواقع نیز از پی وی سی یا پلی اتیلن نیز ساخته می­شود و در حقیقت تفاوت عمده­ی آن با لوله­های پلیکا در نحوه­ی اتصال است که در لوله­ها پوش فیت با کمک یک حلقه­ی لاستیکی انجام می­شود و سرعت نصب با لوله­های پوش فیت بسیار بالاتر است و به راحتی می­توان آن را حذف کرد. لوله­های پوش فیت در رنگ­های متنوع سفید و مشکی و خاکتسری و همچنین سایزهای متفاوتی به بازار عرضه می­شود. همچنین لوله­های پوش به گونه­ای طراحی شدند که می‌شود از آن­ها در کنار دیگر نوع لوله­ها هم استفاده کرد و آن­ها را به هم متصل کرد. به عنوان مثال در لوله کشی و زهکشی آب از لوله­های پوش فیت در کنار لوله­های مسی و سربی استفاده می­شود. برای انجام لوله کشی با لوله­ها بوش فیت ابتدا باید لوله­های را که می­خواهیم وارد لوله بوش فیت کنیم  یک برش مستقیم و صاف بدهیم که یک مفصل خوب حاصل شود بعد در داخل لوله بوش فیت حلقه­ای را می‌بینید که در هر دو طرف لوله­ هم قرار دارد و از هر دو سر امکان این وجود دارد که به یک لوله متصل شود.