به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی

07 فروردین

مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی

مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی

برای همه‌ی ما تا به حال پیش آمده است که امکانات زندگی امروزمان را با گذشته و قرن‌ها پیش مقایسه کرده باشیم و از این‌که سختی‌هایی که مردم گذشته مجبور به تحمل آن بودند را تحمل نمی‌کنیم خوشحال باشیم؛ یکی از این امکانات که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، وجود آب، گاز و خطوط انتقال فاضلاب در هر خانه‌ای است. فکر کردن به این موضوع که در سرمای زمستان در صف‌های طولانی بایستیم  و ظرف‌های سنگین نفت را حمل کنیم و یا این‌که برای حمام رفتن مجبور باشیم به حمام‌های عمومی برویم، حفر چاه‌هایی به عمق چندین متر برای انباشت فاضلاب نیز از دیگر مخاطراتی بود که با تولید لوله‌ها دیگر نیاز نیست آن‌ها را تحمل کنیم.

از فواید پیشرفت علم همین است که باعث بهبود زندگی افراد می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

ما نمی‌توانیم اهمیت لوله‌ها را در بهبود زندگیمان نادیده بگیریم، در حال حاضر لوله‌های بسیاری در بازار وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به لوله‌های پلی اتیلن، کاروگیت، آهنی، پلاستیکی و… اشاره کنیم دراین مقاله ما قصد داریم صرفا در رابطه با مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

مزایای لوله‌های پلاستیکی

استفاده از لوله‌های پلاستیکی و اتصالات آن‌ها آسان‌تر از سایر لوله‌ها است.

اگر قصد لوله‌کشی به صورت روکار دارید، بدون شک بهترین انتخاب می‌تواند نیوپایپ‌ها باشند، زیرا این لوله‌ها نیازی به رنگ کردن ندارند.

به دلیل داشتن وزن کم، مناسب استفاده در سقف‌های کاذب و جاهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است می‌باشند.

این لوله‌ها قطر بسیار کمی دارند، به همین دلیل جاسازی آن‌ها در دیوار کار نسبتا آسانی است.

در برابر مواد شیمیایی می‌تواند از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

لوله‌های پلاستیکی در مقابل سایش و خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند و با مواد شیمیایی مختلف واکنش نمی‌دهند و از مواردی مانند زنگ زدن نیز در امان‌اند.

نیوپایپ‌ها جداره داخلی صافی دارند وهمین موضوع باعث جلوگیری از رسوب‌گیری آن‌ها می‌شود، هنگامی‌که لوله‌ای رسوب نگیرد، مسلما دچار افت فشار هم نخواهد شد واین موضوع یکی از بهترین ویژگی های این نوع لوله ها است.

معایب استفاده از لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی در مقابل دمای زیاد بسیار آسیب پذیرند و تغییر شکل می‌دهند.

سرمای زیاد باعث شکنندگی نیوپایپ‌ها میشود.

نسبت به سایر لوله‌ها در مقابل فشارهای مکانیکی دارای مقاومت کمتری هستند.

لوله‌های پلاستیکی نسبت به لوله‌های چدنی، عایق صوتی خوبی نیستند.

  

 

 کاربرد لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی نیز مانند سایر لوله‌ها کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می توانیم به سیستم‏های فاضلاب، آب‏رسانی، آبیاری، توزیع آب، باغبانی، تصفیه خانه‏های فاضلاب، صنایع غذایی، کارخانجات داروسازی و … اشاره کنیم. جالب است که بدانید در سال‌های اخیر در صنایع نفت و گاز نیز در موارد خاصی از لوله‌های پلاستیکی استفاده شده است، زیرا این لوله‌ها از ته نشین شدن موم موجود جلوگیری می‌کنند.

در سایر لوله‌های منتقل کننده نفت، مواد موم مانندی ته نشین می‌شود و این موضوع باعث کاهش فشار خطوط انتقال نفت و هم‌چنین ایجاد اختلال در این انتقال می‌شود، زیرا این رسوبات پس از مدتی می‌توانند به طور کلی کاربرد لوله را مختل کنند، اما در لوله‌های پلاستیکی این موضوع کاملا رفع شده است و همین باعث شده است که به اهمیت استفاده از لوله‌های پلاستیکی در صنایع مختلف پی ببرند.

 

 

  

چرا اقدام به خرید لوله های پلاستیکی کنیم؟

همان‌طور که در بالا توضیحاتی برای شما ارائه دادیم، مزایای لوله‌های پلاستیکی بسیار بیشتر از معایب آن است و اصول بهینه‌یابی به ما پیشنهاد می‌کند که برای مصارف خاص خود اقدام به خرید این نوع لوله کنیم، زیرا در مقایسه با سایر لوله‌ها حتی قیمت بسیار مناسب‌تری دارد وهمه‌ی این‌ها باعث می‌شود که این لوله تبدیل به یک انتخاب خوب برای پوشش دهی تاسیسات ما باشد.

در واقع لوله‌های پلاستیکی می‌توانند بسیاری از نیازهای لوله کشی را پوشش دهند زیرا نقاط ضعف‌ آن‌ها نمی تواند باعث نادیده گرفته شدن مزایای آن‌ها شود.

تمام توضیحاتی که در رابطه با لوله های پلاستیکی در این مقاله ارائه شد تنها برای این بود که شما با این نوع لوله بیشتر آشنا شوید تا در هنگام خریدتان بتوانید محتاطانه تر عمل کنید و در نتیجه تصمیم درست تری بگیرید، زیرا یک انتخاب غلط می تواند باعث ضرر بزرگی در حوزه خرید لوله باشد، پس بهتر است این کار را با دقت انجام دهید.