به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

مواد آب بندی و لوله¬کشی ( نوار، خمیر، کنف)

25 خرداد

مواد آب بندی و لوله¬کشی ( نوار، خمیر، کنف)

مواد آب بندی و لوله­ کشی ( نوار، خمیر، کنف)

آب بند کردن یا هوابند کردن یا گاز بند کردن به معنی ممانعت از عبور آب و ایجاد سد در مقابل فشار آب در محل اتصال اجزا است تا از نشت آب جلوگیری شود. برای آب بند کردن اتصالات لوله از موادی مانند نوار و خمیر و کنف استفاده می ­شود.

 

 

  1. خمیر لوله­ کشی: خمیر لوله­ کشی معمولا به همراه کنف استفاده می­شود. رنگ این خمیر قهوه­ای روشن است. این خمیر به خاطر لزج بودن به خوبی از کنف و سردنده محافظت می­کند . از پوسیدن آن‎‌ها جلوگیری می‌کند. باید متوجه باشیم که این خمیر در مجاورت هوا سفت می­شود و باید قبل از استفاده از آن باید کاملا آن را مخلوط کنیم. جالب است بدانیم از نوع سفت این خمیر به عنوان بتونه شیشه استفاده می­ شود.
  2. کنف: کنف گیاهی است که دارای الیاف بلند و مستحکم است و در صنعت پارچه و صنایع دستی کاربرد دارد. از الیاف این گیاه جهت آب بندی لوله کشی استفاده می­ شود. الیاف کنف به گونه­ای است که هنگامی که خیس می­شود افزایش حجم می­دهد و این گونه می­تواند موجب آب بند کردن درز دنده­های لوله­کشی می­شود.

روش استفاده از این نوع خیمر به همراه کنف بدین شکل است که اول باید تمیز بودن یا پوسیده نبودن کنف را چک کنیم و بررسی کنیم که خمیر خشک نباشد. بعد باید دسته­های کنف را دسته بندی کنیم سپس خمیر را روی سر دنده می­مالیم و کنف را بر روس سر دنده می­پیچیم در آخر هم کنف را گره می­زنیم و اضافه­ی کنف را می­بریم و دوباره خمیر را روی کنف می­مالیم.

  1. نوار تفلون: نوار تفلون یک ماده­ی پلیمری است و از جمله موادی است که در لوله کشی کاربرد دارد. دارای ضریب اصطکاک پایینی است. از نوار تفلون اغلب به عنوان پوشش سطحی نچسب استفاده می­شود. این نوار به صورت نوار سفید رنگی است و دارای ضخامت پایینی است که در هیچ حلالی حل نمی ‌شود و دمای ذوب 335 درجه است از طرفی نوار تفلون به گونه­ای ساخته شده است که این خاصیت خود را در دمای پایین هم حفظ می­کند به همین دلیل این ماده در صنایع مهمی مانند هوا و فضا که نیاز به کار در دمای پایین­اند کاربرد دارد. علاوه بر این نوار تفلون نسبت به رطوبت هوا حساسیتی ندارد و همچنین دارای مقاومت الکتریکی بالایی است و حتی در دماهای کم تفلون دارای خواص فیزیکی ضربه پذیری خوبی است و در برابر ضربه دارای مقاومت خوبی است. از این نوار در آب بندی اتصالات سایز پایین و یا شیر آلات یا فیتینگ­های برنجی و مسی کاربرد دارد و نحوه­ی استفاده از آن به این صورت است که نوار را روی دنده­ها قرار می­ دهیم و چند دور به دور دنده می­چرخانیم.

 

انواع تفلون:

  1. تفلون آدامسی: به این نوع نوار تفلون چسب دار یا سیلون نیز گفته می­شودو به دو شکل مقطع گرد و مستطیل عرضه می­گردد. تفلون آدامسی از مواد صد در صد تفلون ساخته می ­شود و از خاصیت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار است و بهترین پایداری را در برابر فشار بالا دارد. این نوع تفلون در پلایشگاه­ها، صنایع پتروشیمی و آزمایشگاهی و…کابرد دارد.

2. تفلون مایع (خمیری): این نوع تفلون دارای ساختاری نرم و کرم مانند است یک جایگزین مناسب برای نوار تفلون و خمیر کنف برای آب بند کردن لوله­های آب و بخار و هوا و روغن است. این مجصول امروزه توسط بسیاری از شرکت‌های قدرتمند ایتالیایی و آمریکایی و ترکیه­ای عرضه می­شود.تفلون علاوه بر مزیت­هایی که گفتیم معایبی هم دارد مثلا گاز حاصل از سوختن تفلون در دمای بالاتر از 400 درجه بسیار سمی و خطرناک است. تفلون وزن مخصوص بالایی دارد که باعث افزایش قیمت این پلیمر شده است.