به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

همه چیز درباره لوله های مانیسمان

01 فروردین

همه چیز درباره لوله های مانیسمان

 همه چیز درباره لوله های مانیسمان

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگامی‌که قصد خرید چیزی را داشته اید دائما به دنبال پیدا کردن اطلاعات مختلف در رابطه با آن محصول بوده اید. در این مقاله ما سعی داریم در رابطه با یکی از انواع لوله که در کشور ما با نام لوله مانیسمان شناخته می‌شود برایتان توضیحاتی بیاوریم تا شما را به خوبی با این محصول آشنا کنیم.

لوله های فلزی  که در بازار موجود هستند، با دو روش تولید می‌شوند یکی لوله کردن صفحه ای مسطح با نام skelp  و جوش دادن دیواره‌های آن و یکی هم سوراخ کردن یک شمش آهنی و تشکیل لوله؛ به نوع اول لوله‌های درز دار گفته

می‌شود و نوع دوم لوله‌های بدون درز و یا seamless  هستند که به دلیل این که برای اولین بار دانشمندی آلمانی به نام مانیسمان لوله را به این شیوه ساخت، در کشور ما با نام مانیسمان شناخته می‌شوند.

تکنولوژی تولید لوله‌های مانیسمان در حال حاضر در کشورهایی مانند ایران، آلمان، چین و… وجود دارد، اما تولید نوع اصلی آن که مقاوم ترین نوع آن است و 42 اینچ قطر دارد تنها در کشور آمریکا انجام می شود.

همان طور که گفتیم لوله‌های مانیسمان نوعی لوله ی بدون درز هستند، یعنی در ساخت آن‌ها هیچ نوع جوشی به کار نرفته است و همین موضوع سبب شده است که آن‌ها مقاومت بالایی داشته باشند و بتوانیم از آن‌ها در مواردی که لوله‌ها تحت فشار بالایی هستند استفاده کنیم.

 

 

انواع لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در رده های20، 40، 60، 80، 120 ،160 تولید می‌شوند، مقصود از رده ضخامت لوله‌ها است.

در حال حاضر در کشور ما لوله های بدون درز در رده‌های 20 و 40 کاربرد بیشتری دارند و تکنولوژی ساخت آن‌ها نیز در دسترس ما است.

لوله بدون درز در رده  20: لوله‌های مانیسمان رده 20 برای گاز کشی داخلی ساختمان‌ها و به صورت تو کار به کار

می‌روند. این نوع لوله‌ها به دلیل این‌که درز ندارند و حتی اگر فشارهای زیاد ناشی از تخریب ساختمان بر آن‌ها وارد شود معمولا خم می شوند و خیلی دیر می‌شکنند، بسیار مورد توجه سازمان مهندسی قرار گرفته اند و برای ساختمان‌های بالای پنج طبقه حتما باید از آن‌ها استفاده کرد.

لوله بدون درز در رده 40: هر چقدر رده لوله‌ها بالاتر می‌رود، ضخامت دیواره لوله بیشتر می‌شود و به طبع آن، مقاومت لوله بیشتر می‌شود و استفاده از آن‌ها برای مصارفی که نیاز به تحمل فشارهای بالاتری دارد نیز مناسب تر است؛ به همین دلیل از آن‌ها برای خطوط آتش نشانی و برج ها استفاده می کنند.

از هر لوله‌ای که استفاده می کنیم، قطعا باید از اتصالات مناسب با آن نیز استفاده کنیم، زیرا این اتصالات باید کاملا با لوله مچ باشند، پس برای لوله‌هایی که سایز 20 هستند باید اتصالات 20 و برای اتصال لوله‌هایی که رده 40 هستند نیز  باید از اتصالات با همان سایز استفاده کرد.

نکته ویژه ای که در رابطه با لوله‌های مانیسمان وجود دارد این است که این لوله‌ها را می‌توان به راحتی به شیرآلات برنجی و چدنی که با سایز آن هم‌خوانی دارد متصل کرد.

 

استاندارهای مختلف لوله مانیسمان:

SPEC 5L : استاندارد بیان کننده ابعاد، نوع لوله و شرایط انتقال سیال به لوله است که برای خطوط لوله استفاده

می‌شود.

ASTM A 106 / ASME SA 106 : مشخصات استاندارد بیان کننده فنی لوله کربن استیل بدون درز که مناسب برای سرویس‌های با دمای بالا است.

ASTM A 333 / ASME SA 333: مشخصات استاندارد و فنی لوله‌های استیل بدون درز، که مناسب برای سرویس‌های با دمای پایین است.

ASTM A 335 / ASME SA 335: استاندارد فنی لوله استیل- آلیاژ آهنی بدون درز که برای سرویس‌های با دمای بالا استفاده می‌شود.

لوله‌های مانیسمان رسا تاسیسات به دلیل این‌که مقاومت بسیار خوبی دارند در رده‌های بالاتر برای مصارف پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند، زیرا در نیروگاه‌ها فشار سیالات بسیار بالاست و حتما باید از لوله‌های بسیار مقاومی استفاده کرد، که تحت این فشارها بتوانند طاقت بیاورند و آسیبی نبینند، البته لوله‌های مناسب این کار باید در رده های بالای 40 باشند که تنها در کشورهای خاصی تولید می‌شودند و هنوز در کشور ما تکنولوژی ساخت آن ایجاد نشده است و دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند به دانش تولید لوله‌هایی با رده بالاتر دست پیدا کنند.