به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

همه چیز درباره ی لوله های پلاستیکی

22 اسفند

همه چیز درباره ی لوله های پلاستیکی

همه چیز در رابطه با لوله های پلاستیکی

در سال‌های اخیر همه‌ی ما متوجه این بوده‌ایم که جهان سوار بر کشتی شده است که در آب‌های خروشان تکنولوژی درحال پیشروی است و هر تولید کننده‌ای که مهارت بیشتری داشته باشد می‌تواند از این آب‌های خروشان بهتر ماهیگیری کند، این مهارت بسیار مهم است  و با پا به پای علم و نیاز مردم پیش آمدن به دست می‌آید، پس بهتر است تمام تولید کنندگان بتوانند خودشان را با این قوانین پیش ببرند.

صنعت لوله‌های پلاستیکی نیز از سایر مشاغل تولیدی مستثنی نیست و تولیدکنندگان این عرصه نیز باید بتوانند خودشان را با بروز ترین نکات علمی در حوزه تولید انواع لوله‌های پلاستیکی هماهنگ کنند تا از سایر رقبا عقب نمانند.

استفاده از لوله‌های پلاستیکی در تاسیسات مختلف ابتدا در سال 1930 در اروپا شروع شد، در آن زمان از این لوله‌ها تنها برای انتقال فاضلاب استفاده می‌شد، اما پس از این‌که به نقایص لوله‌های فلزی پی برده شد و هم‌چنین صنعت پلاستیک سازی پیشرفت بیشتری کرد، استفاده از لوله‌های پلاستیکی جایگاه بهتری پیدا کرد و افراد بیشتری از آن‌ها استفاده کردند.

لوله‌های فلزی نقص‌هایی دارند که می‌توان حمل و نقل مشکل آن‌ها، سختی نصب، وزن زیاد، رسوب گیری و… را از میان آن ها نام برد. این نقایص باعث شدند که نیوپایپ‌های مختلف بتوانند در جایگاه‌های متفاوت جایگزین خوبی برای لوله‌های فلزی باشند.

لوله‌های پلاستیکی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

 

 

ویژگی های لوله های پلاستیکی

مقاومت در برابر خوردگی: لوله‌های پلاستیکی برخلاف بسیاری از لوله‌ها نسبت به مواد شیمیایی مختلف، اسیدها، بازها، گازهای خورنده و… از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند .

خواص دمایی: لوله‌های پلاستیکی بسته به نوع مواد اولیه و ساختشان می‌توانند دمای 50 تا 150 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، به همین دلیل باید دقت بسیار زیادی در رابطه با دمای مجاور آن‌ها و دمای ماده ای که قرار است از آن عبور کند داشته باشید، چرا که اگر دمای وارده بر آن‌ها بیشتر از حد تحملشان باشد، نرم می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند و ممکن است به سیستم شما آسیب‌های جدی وارد شود.

نیوپایپ‌ها به دلیل این که در مقابل دما تغییرات نسبتا زیادی در مقایسه با سایر لوله‌ها دارند باید در استفاده از آن‌ها از بست‌های بیشتری استفاده کرد.

خوردگی الکتریکی: همه‌ی ما این را می‌دانیم که پلاستیک‌ها رسانا نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که از خوردگی گالوانیکی والکتروشیمیایی( برخلاف لوله های آهنی ) در امان بمانند  .

وزن: لوله‌های پلاستیکی به مراتب بسیار سبک‌تر از لوله‌های فلزی، بتنی، چدنی و… هستند و همین ویژگی باعث حمل و نصب راحت‌تر و در نتیجه پرداخت هزینه کم‌تری شده است.

خواص مکانیکی: چیزی که برای همه‌ی ما اثبات شده است این است که لوله‌های پلاستیکی مقاومت لوله‌های فلزی را ندارند اما به دلیل این‌که انعطاف بیشتری نسبت به لوله‌های سخت تر دارند، می‌توانند فشار ناشی از ضربات وارد شده را بر کل سطحشان تقسیم کنند.

قابلیت اشتعال: پلاستیک‌ها به دلیل این‌که از پلیمرهای قابل اشتعال ساخته شده اند، غالبا در مقابل آتش مقاومتی نشان نمی‌دهند و ممکن است آتش بگیرند و مواد قابل اشتعالی که توسط آن‌ها حمل می‌شود نیز می‌تواند در افزایش قدرت آتش بسیارتاثیرگذار باشد.

دوام وپایداری لوله های پلاستیکی: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، لوله‌های پلاستیکی که در زیر خاک قرار می‌گیرند، نسبت به حملات هرگونه باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند و این موضوع باعث افزایش طول عمر این نیوپایپ‌ها خواهد شد.

 

 

کاربرد لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی در قرن حاضر توانسته‌اند جایگاه بسیار خوبی در میان تاسیسات مهم کشورهای مختلف به دست آورند، از میان آن‌ها می‌توانیم به سیستم‌های فاضلاب، آبرسانی، آبیاری، توزیـع آب، باغبـانی، تصفیه خانه‌های فاضلاب، صنایع غذایی، کارخانجات داروسازی و … اشاره کنیم، هم چنین در صنایع تولید نفت و گاز و پتروشیمی نیز از آن‌ها استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود، به همین دلیل روزانه دانشمندان در پی این هستند که به فرمول‌های جدیدی برای ساخت انواع نیوپایپ دسترسی پیدا کنند، زیرا در حال حاضر سهم عظیمی از صنایع مختلف درگیر این نوع لوله‌ها است و باید در ساخت آن‌ها قوانین جدیدی استفاده شود تا جوابگوی نیازهای جدید تر نیز باشند.