به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع اتصالات فلزی و موارد مصرف آن ها

23 خرداد

انواع اتصالات فلزی و موارد مصرف آن ها

انواع اتصالات فلزی و موارد مصرف آن­ها

برای نصب انواع لوله­های سیستم فاضلاب­های خانگی و شهری علاوه بر لوله‌ها مسلما وسایل دیگری برای وصل کردن لوله­ها، تغییر جهت لوله­ها، انشعاب گرفتن، تبدیل کردن لوله از بزرگ به کوچک و بالعکس از انواع اتصلات فلزی استفاده می­شود. اتصالات فلزی در صنایع نفت و گاز و تأسیسات ساختما کاربرد گسترده‌ای ‌دارد و برای آب­بندی این اتصال­ها واشری میان دو صفحه فلنج قرار دارد که از جنس لاستیک، مقوا و آزبست است. این اتصالات فلزی انواع مختلفی دارند که از فلزات مختلف ساخته می‌شوند مثلا اتصالات پیچی که از جنس آهن، چدن، گالوانیزه و چدن گالوانیزه است این اتصالات فلزی مطابق با فشار کاری سیستم و نوع لوله و شیر آلات به کار برده می­شود. اتصالات فلزی عمدتا بر اساس نحوه­ی اتصال به سه نوع 1- اتصلات جوشی 2- اتصالات ساکت ولد. 3- اتصالات رزوه­ای تقسیم می­شوند. مهم­ترین اتصلات فلزی اتصالات سیاه بدون درزدار، اتصالات دنده­ای، اتصالات فشار قوی دنده­ای، اتصالات فشار قوی ساکت ولد هستند.

 

 

آشنایی با برخی اتصالات فلزی

بوشن: یکی از قطعات فلزی است که برای وصل کردن دو لوله از آن استفاده می­شود. بوشن یه استوانه­ای تو خالی است که معمولا از آهن و کربن ساخته می­شود. بوشن­ها معمولا به صورت ساده، رو پیچ، تو پیچ تولید می­شوند. یکی از انواع بوشن­ها بوشن گالوانیزه است که به صورت دنده­ای و به دو صورت بوشن گالوانیزه سفید و بوشن گالوانیزه سیاه تولید می­شود. این نوع بوشن در صنایع آب و گاز و بخار و هوا و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

زانو: زانو که معمولا به شکل نود و چهل و پنج درجه تولید می­شود برای تغییر جهت در لوله کشی از آن استفاده می­شود. یکی از انواع زانوها چپقی  نام دارند که اصولا یکی از پر کاربردترین انواع زانو است. زانوی چپقی که معمولا گالوانیزه است دارای دو سر نر و ماده است و ساخت آن به دو صورت سرد و گرم انجام می­شود. از این نوع زانو در صنایع آب رسانی، کشاورزی، صنایع برق، صنایع نفت و گاز و سیستم فاضلاب شهری استفاده می­شود. شایان به ذکر است که زانو چیقی گالوانیزه به دلیل کاربردی بودنش علاوه بر این صنایعی که گفتیم در صنایع عدیده­ی دیگری نیز کاربرد دارد و تولید کننده­گان به طور اختصاصی از آن­ها سفارش طراحی و ساخت می­گیرند.

درپوش: از این وسیله برای مسدود کردن انشعابات لوله­ که در انتهای مسیر لوله کشی مورد استفاده قرار می­گیرد.

مغری:  از مغزی برای اتصال زانو به شیر فلکه استفاده می­شود. شکل ظاهری مغزی استوانه­ای شکل است و دو سر آن دنده می­شود. مغزی سیاه دنده­ای یکی از پر کاربرد ترین انواع مغزی است که در خطوط لوله کشتی، کارتیج، تأسیسات، موتور خانه­، تصفیه خانه و همچنین در لوله کشی تأسیسات ساختمان و صنعت نفت وگاز به عنوان اتصال دهنده­ی خطوط، ایمن نمودن آب بندی، تغییر دهنده­ی قطر لوله به کار گرفته می­شود. اجزای یک مغزی حلزونی، مهره نگه­دارنده، مهره درپوش، واشر آب بندی و دستگیره است.

 

 

تبدیل: برای کوچک یا بزرگ کردن لوله­ها در لوله کشی کاربرد دارد.

مهره ماسوره: مهره ماسوره برای وصل کردن لوله­ها به اتصالات استفاده می­گردد.

سه راهی: سه راهی وسیله­ایست که برای گرفتن انشعاب از آن استفاده می­شود و از داخل دنده شده است. نام انگلیسی این وسیله  TEE است از آن جایی که در سه راهی هر سه طرف باید با هم مساوی باشند به آن سه راهی مساوی هم می­گویند.

اتصالات فلنجی: به یک صفحه گرد که در مرکز آن صفحه سوارخی ایجاد شده است تا لوله در آن سوراخ قرار بگیرد و دور این فلنج سوراخ­هایی برای بستن پیچ و مهره وجود دارد. تعداد سوراخ­های فلنج بستگی به نوع فلنج دارد. فلنج­ها به دو شکل جوشی و پیچی تولید می­ شوند.