به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

مزایا و معایب لوله‌های آهنی

20 اسفند

مزایا و معایب لوله‌های آهنی

با شکل گیری تمدن‌های انسانی و پیشرفت تکنولوژی و توسعه بهداشت جهانی، دیگر استفاده از چاه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها، حوض‌ها و… تا حد زیادی منسوخ شد و مردم تمایلی برای رفتن به جایی خارج از خانه برای تهیه آب را نداشتند. در ابتدا تنها شهرهای بزرگ به آب تصفیه نشده که از طریق لوله کشی به خانه‌ها می‌رسید دسترسی داشتند و به مرور با ساخته شدن تصفیه خانه‌ها و دست یابی به دانش تصفیه آب، کم کم آب‌های تصفیه شده به خانه‌های مردم راه پیدا کردند، اما هم چنان در برخی از روستاهای دور افتاده و شهرهای مرزی متاسفانه امکاناتی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، نیست.

برای انتقال سیالات به نقاط مختلف نیازمند لوله‌هایی هستیم که بتوانیم این کار را به وسیله‌ی آن‌ها انجام دهیم. درحال حاضر لوله‌های مختلفی در بازار موجود هستند که شامل لوله های پلاستیکی، چدنی، پلیکا، کاروگیت، چندلایه، آهنی و… می‌شوند که در این مقاله صرفا در رابطه با لوله‌های آهنی ، مزایا و معایب آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

لوله‌های آهنی نوعی از لوله‌های فلزی هستند که در جاهای مختلفی از قبیل لوله کشی کارخانه‌ها، ساختمان‌های اداری، مسکونی و… استفاده می‌شوند.

 

 

مزایای لوله های آهنی:

مقاومت فیزیکی بالا: لوله‌های آهنی به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند در مقابل ضربات با نیروی بالا که در حین انتقال ونصب ممکن است پیش بیاید، مقاومت خوبی از خود نشان دهند، هم چنین این لوله‌ها به دلیل این که معمولا در زیر لایه‌های آجر و سیمان به کار می‌روند، می‌توانند فشارهای بالای ناشی از وزن زیاد سنگ، آجر، سیمان و گچ را به خوبی تحمل کنند.

تحمل دمای بالا: برای ما همیشه آهن نماد سختی و مقاومت بوده است، لوله‌های آهنی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای انتقال آب با دمای بالا هستند، زیرا دمای بالای آب نمی تواند آسیبی به این لوله ها وارد کند.

نفوذ ناپذیر: یکی از معضلاتی که همیشه برای انتقال آب و در آب انبارها پیش می‌آید رشد گیاهان است، اما در لوله‌های آهنی به دلیل نفوذ نا پذیری به نور و هوا امکان رشد هیچ موجود زنده ای وجود نخواهد داشت.

ثبات طولی نسبی: اکثر اجسام نسبت به تغییر دما از خودشان عکس العمل حجمی و طولی نشان می‌دهند، این عکس العمل‌ها گاهی می‌تواند باعث آسیب به جسم شود، اما لوله‌های آهنی به دلیل تغییر کمی که در طی گرم و سرد شدن آب می کنند تا حدود زیادی از این خطر مصون هستند.

مقاومت دربرابر آتش: برای تغییر شکل آهن به دمای بسیار زیادی نیاز است که معمولا در کوره‌های ذوب آهن می‌توان به آن دما دست یافت و همین موضوع باعث شده است که این لوله‌ها بتوانند در مقابل آتش سوزی از خودشان مقاومت نشان دهند.

 

 

معایب لوله های آهنی:

خوردگی: عوامل زیادی هستند که می‌توانند در کاهش طول عمر لوله‌های آهنی موثر باشند، علاوه بر محاسنی که در رابطه با این لوله‌ها گفتیم، این لوله‌ها در مقابل املاح موجود درخاک و آب مقاومت زیادی ندارند و به همین دلیل دچار خوردگی

می‌شوند.

سختی وعدم شکل پذیری: همان طور که گفتیم لوله‌های آهنی بسیار سخت هستند و نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را خم کنیم و در آن‌ها تغییر شکل ایجاد کنیم و برای رسیدن به شکل دلخواه حتما باید از اتصالات زیادی استفاده کنیم.

رسوب پذیری: لوله‌های آهنی سطح داخلی صیقلی ندارند و همین موضوع باعث می شود که املاح زیادی در حفرات ریز دیواره آن‌ها به جا بماند و باعث ایجاد رسوب شود. رسوب ایجاد شده به خوبی می‌تواند باعث افت فشار و کاهش جریان آب شود.

افت فشار بالا: به دلیل این‌که لوله‌های آهنی سطح داخلی ناصافی دارند و برای استفاده از آن‌ها از اتصالات فراوانی استفاده می‌شود معمولا فشار پایینی دارند و برای رفع این مشکل بهتر است از لوله‌هایی با قطر بیشتر استفاده کرد.

اتلاف دما: این لوله‌ها باعث اتلاف انرژی زیادی می‌شوند.

وزن زیاد: لوله‌های آهنی وزن زیادی دارند و همین موضوع می‌تواند در حمل و نصب آن‌ها مشکلاتی پدید بیاورد.

در قرن 21 به جرات می‌توانیم بگوییم که لوله‌ها نقش‌های بسیار مهمی برای انتقال انواع سیالاتی که به آن‌ها نیازهای حیاتی داریم مانند، نفت، آب، بنزین و…دارند، به همین دلیل باید در رابطه با آن‌ها اطلاعات خوبی داشته باشیم تا در صورت لزوم بتوانیم آگاهانه از میان انواع آن‌ها انتخاب کنیم