به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

سیستم های فاضلاب خانگی

19 خرداد

سیستم های فاضلاب خانگی

سیستم­های فاضلاب خانگی

فاضلاب حاصل فعالیت­های انسانی در واحدهای مختلف صنعتی و تجاری و مسکونی است. برای خروج این فاضلاب از داخل خانه به بیرون سیستم­های فاضلاب طراحی و نصب شده­اند. در کل فاضلاب­ها به سه دسته تقسیم می­شود.

 

 

1.فاضلاب خانگی

  1. پساب شهری
  2. فاضلاب صنعتی

در واقع هر کدام از این سیستم­ها با یک دیگر متفاوت­اند. سیستم فاضلاب خانگی شامل پساب­های ساختمان از توالت­ها، حمام­ها، دستشویی­ها، آشپزخانه، ماشین رختشویی و ظرفشویی می­باشد که در بعضی شهرهای جهان توسط شبکه جمع‎‌آوری شهری آن را به تصفیه خانه­ها منتقل می­کنند. انواع روش تصفیه سیستم فاضلاب خانگی سپتیک تانک، ایمهاف تانک، لاگون و کلاریفایر است.

اجزا سیستم فاضلاب خانگی

سیستم فاضلاب خانگی دارای اجزایی هست که به وسیله­ی آن به خوبی عمل می­کند و علاوه بر خارج کردن فاضلاب از فضای داخلی خانه یا هر محیط دیگری اعم از صنعتی یا تجاری یا مسکونی باید به گونه­ای باشد که بوی نامطبوعی را در فضای محیط منبعث نکند برای نیل به این هدف ما اجزای یک سیستم اصولی فاضلاب خانگی را به شما معرفی می­کنیم. یک سیستم فاضلاب خانگی باید شامل لوله­های حامل فاضلاب سنگین و سبک باشد و همچنین باید دارای لوله­های تخلیه آب باران باشد و باید توجه شود که لوله­ی هواکش یا تهویه که به نزدیکی سیفون هر وسیله بهداشتی مثل دستشویی و وان حمام سینک ظرفشویی یا سینک آشپزخانه یا کفشویی متصل می ­شود تا آن­ها را به هوای آزاد راحت­تر ارتباط دهند.

 

 

سیستم فاضلای خانگی باید چگونه باشد؟

با توجه به این که سیستم فاضلاب کلا به شکلی نصب می­شود که هم هزینه بر است هم در بسیاری از اوقات زمان بر است باید از همان اول به گونه­ای نصب شود که کمتر نیاز به تعمیر داشته باشد. ما در این قسمت نکاتی که باید در نظر گرفته شود را یاد آور می­شویم. اگر سیستم به گونه­ای اصولی طراحی نشود به دلیل فضای محدود دریچه­های خروجی برگشت فشار اتفاق می­افتد و آب لوازم بهداشتی مخلوط می­گردند. همچنین باید بدانیم که سیستم ونت تک لوله­ای به دلیل به صرفه بودن بسیار کار آمدتر از دو لوله­ای است زیرا در سیستم دو لوله­ای باید از هر یک از لوازم بهداشتی یک دریچه به ونت متصل شود اما در سیستم تک لوله­ای فقط یک لوله ساده وجود دارد. باید دقت شود که لوله­های بیش از 6.3 متر معمولا نیاز به لوله ونت دارند. همچنین باید توجه کنیم که اگر لوله­ی خروجی از سینی سیفون شیب تند داشته باشد ممکن است آب در تله مکیده شود و باعث ایجاد بودی نامطبوع در محیط شود. زیرا همیشه باید مقداری آب در تله سیفون باشد به این حالت سیفوناژ خود به خودی گفته می­شود. به جز این سیفوناژ خود به خودی یک نوع سیفوناژ غیر مستقیم نیز داریم. این حالت در اثر سقوط و تخلیه فاضلاب یک وسیله­ی بهداشتی واقع در طبقه­ی بالای یک ساختمان به داخل لوله­ی قائم اصلی مشکی در این لوله ایجاد می­شود که هر چه ارتفاع سقوط مذکور بالاتر باشد میزان این مکش بیشتر خواهد بود. حال اگر وسیله بهداشتی دیگری در طبقه پایین­تر وجود داشته باشد که فاضلاب خود را به این لوله قائم بریزد در اثر مکش تولید شده در داخل لوله آب داخل سیفون این وسیله بهداشتی به طور کلی تخلیه می­شود و گازهای متعفن فاضلاب به داخل اتاق‌های این طبقه راه می­یابند. با تعبیه سیستم تهویه مناسب در راه سیفون به لوله قائم فاضلاب می­توان لز بروز سیفوناژ  غیر مستقیم جلوگیری کرد. گاهی اوقات می­توان برای جلوگیری از نوسانات فشار در لوله دریچه­هایی تعبیه نمود. همچنین در زمان نصب سیستم فاضلاب باید دقت شود که حتما نقاطی قابل دسترسی برای تعمیر در دسترس وجود داشته باشد این نقاط باید در مسیر تغییر سایز لوله­ها باشند.