به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

آشنایی با انواع لوله ای غیر فلزی

29 خرداد

آشنایی با انواع لوله ای غیر فلزی

آشنایی با انواع لوله­های غیر فلزی

در سال­های اخیر به دلیل رشد فزاینده و روز افزون فناوری و صنعت و رشد کارخانه­ها و گسترش شهرنشینی و رشد سطح بهداشت در جامعه و در نتیجه بالا رفتن سطح نیاز افراد، تولیدات و منتجات کارخانه­ها نیز روز به روز افزایش یافته است و در مدل­ها و انواع مختلف تولید می­شود. یکی از این تولیدات لوله‌ها هستند که در ابعاد و رنگ­های متنوع  برای مکان­های مختلف تولید می­شوند و دارای جنس­های متنوع فلزی، غیر فلزی، پلاستیکی و نفتی و …. هستند.

 

لوله­های غیر فلزی

موضوع مورد بحث ما در این مقاله لوله­های غیر فلزی است. این نوع لوله­ها در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و استحکام زیادی دارند و در برابر عوامل خوردگی کاملا مقاوم­اند. موارد استفاده از این لوله­ها بیشتر برای انتقال آب و آبیاری مزارع و کانال کشی است. علاوه بر این از این لوله­های غیر فلزی در صنعت ساختمان برای انتقال سیالات استفاده می­شود. لوله­های غیر فلزی دارای انواع مختلفی هستند از جمله پر کاربردترین آن­ها:

  1. لوله­های غیر فلزی آزبست سیمانی: جنس این لوله­ها از سیمان و پنبه نسوز می­باشد. لوله­های آزبست سیمانی دارای چهار نوع A.B.C.D هستند و این لوله­ها به دلیل داشتن سیمان به مرور زمان بر استحکام آن افزوده می­شود و در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و زنگ نمی­زنند.

2.لوله­های غیر فلزی پلاستیکی: لوله­های پلاستیکی که یکی از معروف­ترین و پرکاربردترین نوع لوله­ها محسوب می­شوند در هشت نوع متنوع تولید می­شوند.

  1. لوله­های پی وی سی: این لوله­ها لوله­های سخت و محکم و مقرون به صرفه­ای هستند که در برابر اسید و باز مقاوم هستند و در برابر فشار هم مقاوم­اند.
  2. لوله­های :FRE EPOXY جنس این لوله­ها پلاستیک است و با حرارت دادن فایبر گلاس تقویت شده تولید می­شود. این نوع لوله­ها مقامت بالایی دارند و دمای تا صد و پنجاه درجه را تحمل می‌کنند. این لوله­ها دارای کاربرد متنوعی هستند و در صنعت نفت و گاز، آب آشامیدنی، آبیاری، محصولات کشاورزی، فراورده­های مواد شیمیایی و همچنین در سیستم فاضلاب خانگی کاربرد دارد.

  1. لوله­های :PVDEاین لوله­ها در برابر سایش بسیار مقاوم­اند و دمای تا صد و چهل درجه را تحمل می­کنند و برای انتقال اسیدها گزینه­ی بسیار مناسبی­اند.
  2. لوله PP یا پلی­پروپیلن: لوله­هایی بسیار سبک هستند و برای تخلیه­ی اسید و باز در آزمایشگاه­ها مورد استفاده قرار می­گیرند.
  3. لوله­های PE: این لوله­ها قابل انعطاف هستند و قابل استفاده در سیستم­های تحت فشار هستند.
  4. لوله­های PB: این لوله­ها یک نوع لوله­ی پلاستیکی است و فرق اساسی آن با لوله­های PE این است که در سیستم­های آب­ سرد و گرم استفاده می­شود.
  5. لوله­های :ABS این لوله­ها در سیستم­های لوله کشی آب و فاضلاب و تهویه استفاده می­شود.
  6. لوله­های :CPVC این لوله­ها از نظر مقاومت شیمیایی و استحکام شبیه به لوله­های پی وی سی است. این لوله­ها دمایی تا هشتاد درجه را تحمل می­کند.
  7. لوله­های سفالی: این لوله­ها در روش سیستم فاضلاب سنتی به کار گرفته می­شود و بیشتر برای فاضلاب­های زیر زمینی کاربرد دارند.
  8. لوله­های شیشه­ای: لوله­های شیشه­ای عمدتا برای انتقال مواد غیر اسیدی به کار گرفته می­شود.
  9. لوله­های فایبر گلاس یا GRP: این لوله­ها از یک ماده کامپوزینی که از الیاف شیشه سوزنی و حصیری، رزین اپوکسی، تیتان، اروزیل، کربنات کلسیم، است ساخته می­شوند. این کلمه به معنی لوله­ها پلاستیکی مسلح شده با فایبر گلاس و شیشه است. این لوله­ها بسیار در برابر خوردگی مقاوم­اند و بسیار سبک و مقاوم­اند. این لوله­های GRP که در سال­های اخیر در کنار لوله­های فلزی در بازار موجود است تحت استاندارهای پیشرفته کیفی تولید می­شوند. این لوله­ها به سه روش 1- پیچش الیاف به روش ناپیوسته. 2- پیچش الیاف به روش پیوسته. 3- روش گریز از مرکز تولید می­شوند.