به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع لوله پلی اتیلن

02 اردیبهشت

انواع لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن

امروزه هر محصولی که به آن احتیاج داریم معمولا با انواع مختلفی از موادی که وجود دارد ساخته خواهد شد، در واقع این روند از گذشته نشات گرفته است، چرا که در ابتدا افراد بسیاری از وسایل مورد نیاز خود را با سنگ و چوب می ساختند وکم کم با پیشرفت صنایع فلزی، توانستند به وسیله انواع مختلفی از فلزات نیز وسایل مورد نیاز خود را بسازند.

ساخت وسایل به وسیله ی فلزات و چوب علاوه بر این که هزینه های زیادی در برداشت، باعث تخریب محیط زیست به خصوص جنگل ها می شد، از این  رو با تلاش دانشمندان پلاستیک ها به وجود آمدند، پلاستیک ها باعث ایجاد تحول عظیمی در جهان شدند، زیرا بر خلاف چوب ها و سنگ ها ارزان تر بودند و هم چنین قابلیت انعطاف بسیاری دارند، بنابراین می توانیم به وسیله ی آن ها هرنوع شکل فضایی که نیاز داریم را بسازیم.

درواقع پلاستیک ها قابلیت پرداخت زیادی دارند و به وسیله ی آن ها می توانیم اشکال مختلفی مانند ظرف سس خرسی، سپر خودرو، لوله و..‌. بسازیم.

 

 

تنوع لوله هایی که به وسیله ی مواد پلاستیکی می سازیم بسیار زیاد است، که یکی از آن ها لوله‌های پلی اتیلن نام دارد که انواع مختلفی دارند و در ادامه در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد.

لوله‌های پلی اتیلن شامل لوله های تک جداره، دوجداره( کاروگیت )، لوله های آبیاری، PEXو PERT می شود.

لوله های تک جداره: یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلن که در بین مصرف کنندگان جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است، لوله های تک جداره است؛ این نوع لوله ها در مواردی مانند فاضلاب ها، آبیاری گیاهان، استفاده در آبیاری قطره ای، بارانی، انتقال آب شرب شهری، انتقال گاز و…مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های تک جداره قطر ۱۶ الی ۷۰۰ میلی متر دارند و در رده فشاری ۴ الی ۲۵ اتمسفر (PE63_PE80_PE100) تولید می شوند.

لوله های تک جداره خود بر سه دسته تقسیم می شوند که در عنوان بعدی برایتان توضیح خواهیم داد.

لوله های دوجداره(کاروگیت): لوله های کاروگیت نوع خاصی از لوله های پلی اتیلن هستند که موارد مصرف آن ها در زهکشی آب، حمل پساب ها، لوله های فاضلاب آدم رو و … است، که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان بیشتر برای فاضلاب ها از آن ها استفاده می شود.

لوله های PEX: لوله های پکس نوعی از لوله‌های پلی اتیلن است که از نوعی پلیمر مهندسی شده ایجاد می شوند، این لوله ها در حال حاضر در سه نوع تولید می شوند.

طبق مقررات  از این لوله ها می توانیم در لوله کشی سیستم های سردو گرم بهداشتی، لوله کشی سیستم های گرمایشی و سرمایشی از قبیل فن کوئل ها و رادیاتورها و هم چنین سیستم های تابشی مانند گرمایش از کف و ذوب برف استفاده کنیم.

لوله های PERT: لوله های PERT از تغییر در پیوند طولی مولکول های PE ایجاد می شوند، این لوله ها آمادگی قرار گرفتن در شرایط دمایی70 درجه با فشار 10 را دارند، به همین دلیل برحلاف لوله های PEX قابلیت استفاده در سیستم های موتور خانه ها و شوفاژ هارا ندارند، زیرا در آن ها گاهی دما تا بالای 95 درجه نیز می رود.

 

  

انواع لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله‌های پلی اتیلن تک جداره ، انواع مختلفی دارند که در ادامه در رابطه با آن ها توضیحات مختصری به شما ارائه خواهیم کرد.

PE_63: لوله‌های پلی اتیلن PE63 به دلیل این که برخلاف دو نوع دیگر سنگین تر هستند، منسوخ شده اند و در حال حاضر از آن ها کم تر استفاده می شود، زیرا هزینه تولید بسیار بالایی دارند.

PE_80: تولید کنندگان لوله‌های پلی اتیلن این موضوع را دریافتند که با افزایش دانسیته مواد می توانند ازضخامت و وزن آن ها بکاهند و در نتیجه لوله های با کیفیت تری نسبت به PE63 تولید کنند.

PE_100: این نوع از لوله‌های پلی اتیلن بهینه ترین نوع لوله ها هستند، زیرا این نوع لوله در مقابل اشعه UV بسیار مقاوم است در حالیکه دو نمونه ی دیگر این مقاومت را ندارند.

 

قیمت لوله‌های پلی اتیلن به چه چیزی بستگی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم لوله‌های پلی اتیلن انواع مختلفی دارند، پس لزوما قیمت های متفاوتی خواهند داشت، اما موضوع مورد اهمیت دیگری که وجود دارد این است که در هر دسته از این لوله ها معیارهایی مانند حداکثر توان تحمل گرما ، فشار ، ضخامت و قطر است که عامل های مهمی در استفاده از هر نوع لوله ای محسوب می شوند.