به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع لوله های فاضلاب

15 خرداد

انواع لوله های فاضلاب

انواع لوله­های فاضلاب

سیستم فاضلاب کشی در تمام واحدهای مسکونی و تجاری برای خارج کردن آب فاضلاب از داخل به خارج از ساختمان نصب و راه­اندازی می­شود. بنابراین باید در نصب و استفاده از ابزار آلات مناسب باید دقت کافی به خرج داده شود.یکی از ابزار آلات مورد نیاز برای فاضلاب کشی در واحدهای مختلف لوله­ها هستند که در انواع و جنس­های مختلف ساخته می­شود. در حال حاضر لوله­های پلی اتیلن و پی وی سی یکی از پر کاربردتربن لوله­ها هستند که برای انواع فاضلاب­کشی­ها استفاده می­شود.

 

 

انواع لوله­های کاربردی در فاضلاب­کشی

همان طور که پیش­تر به آن اشاره کردیم لوله­ها دارای انواع مختلف هستند که با توجه به هدف مورد نیاز به کار گرفته می­شوند. ما در این بخش درباره­ی پر کاربردترین انواع  لوله­ها  و شیوه­ی استفاده­ از آن­ها صحبت می­کنیم.

  1. لوله­های گالوانیزه: این لوله­ها معمولا در دو نوع فولادی گالوانیزه و آهنی گالوانیزه تولید می­ شوند و از نوع فولادی آن گاهی برای آب­رسانی و گاهی نیز برای تخلیه فاضلاب استفاده می­ شود ولی کاربرد اصلی آن­ها برای تهویه است. این لوله­ها از فولاد نرمی ساخته می­شود که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده­اند و بعد درز آن را جوش داده­اند. بعد از آن هم آن‌ها را برای این که مقاومتشان افزایش در برابر اسیدها و زنگ­زدگی گالوانیزه می‌کنند.  این لوله­ها معمولا در برابر انواع اسیدها مقاومت کمتری دارند. در مورد لوله­­های آهنی گالوانیزه باید گفت که رنگ این نوع لوله­ها معمولا تیره و خاکستری است. جنس این لوله­ها آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه­های درز جوش به هم جوش داده می­شود و بعد لوله را در فلز مذاب فرو می­برند . دومین نوع لوله­های فاضلاب لوله­های چدنی است که جنس آن از چدن ریخته­گری است. این لوله­ها اغلب در سیستم لوله­کشی فاضلاب و برای جمع­آوری آب­های سطحی استفاده می­شود. این لوله­ها تا حدودی منسوخ شده و کاربرد زیادی ندارد.  در کل این نوع لوله­های گالوانیزه فولادی و آهنی مقاومت و استحکام بالایی در برابر فشار خارجی دارند و نسبت به لوله­های فلزی کمتر فرسوده می­شوند و قمیت آن­ها هم نسبت به لوله­های آهنی مناسب­تر و به صرفه‌تر است.  اما در مقابل وزن سنگینی دارند و تحت تأثیر مواد شیمیایی زنگ می­زنند.
  2. لوله­های پلی اتیلن: یکی دیگر از انواع لوله­هایی که برای سیستم لوله­های فاضلاب کاربرد دارند لوله­های پلی اتیلن هستند این لوله­ها نسبت­ لوله­های چدن دارای مزیت­های بیشتری دارند مثلا این لوله­ها نسبت به لوله­های چدنی وزن کمتری دارند و در نتیجه استفاده از آن ساده­تر است.­ علاوه بر این زنگ نمی­زنند و در برابر پوسیدگی مقاوم­تر هستند اما یکی از عیب­های لوله­های پلی اتیلن این است که در محل جوش به سمت داخل و خارج زائده دارد می­شود و در محل اتصال نیز رسوب می­گیرد.

 

 

  1. لوله­ پلیکا یا پی وی سی: لوله­های پلیکا به دلیل قیمت پایین یکی از پر طرفدارترین لوله­ها برای سیستم لوله­کشی فاضلاب است. این لوله­ها وزن کمی دارند و در برابر اسید و باز هم مقاومت بالایی دارند و اصلا رسوب نمی­کنند و زنگ هم نمی­زنند. اما به دلیل این که بسیاری از برندها این لوله­ها را با دیوار ضخامت کمتری تولید می­کنند در طول زمان خشک می­شوند و می­شکنند و زمانی که ساختمان نشت می‌کند و احتمال این وجود دارد که لوله­ها از آب بندی خارج شود.
  2. لوله­های فاضلاب مسی: این لوله­ها زمانی برای خطوط فاضلاب استفاده می­شدند اما اکنون به دلیل گران بودن و احتمال زنگ زدگی کاربرد ندارد.
  3. لوله­های فاضلاب سفالی: این لوله­ها سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند اما بعد از مدتی باید تعویض شوند.
  4. لوله­های پوشیفت: این لوله­ها نسل آخر لوله­ها هستند و نبست به پی وی سی در برابر شکنندگی و پوسیدگی قابل اعتمادترند.