به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

شش نوع از لوله های پر کاربرد در ساختمان سازی

07 خرداد

شش نوع از لوله های پر کاربرد در ساختمان سازی

اهیمت لوله‌کشی در ساختمان

سیستم لوله کشی در ساختمان ها با هدف ارسال آب به تمامی نقاط ساختمان و خارج کردن آب از ساختمان انجام می شود و از آن جایی که شکستگی و گرفتگی لوله ها یکی از مشکلات رایج در ساختمان ها به شمار می آید، لوله کشی یک پروسه‌ی مهم در ساختمان سازی است و باید در انتخاب لوله ها دقت کافی به عمل بیاید.

 

 

شش نوع از لوله های پر کاربرد در ساختمان سازی

با توجه به آن چه ذکر کردیم و اهمیت پروسه‌ی لوله کشی در ساختمان سازی، لازم است که قبل از انجام هر کاری دراین رابطه با انواع لوله های آَشنا شوید و با توجه به کیفیت و ویژگی هایی که مد نظر دارید لوله ها را انتخاب کنید. ما در این بخش در جهت آشنایی شما شش نوع از پر کاربردترین لوله ها را به شما معرفی می کنیم که در صنعت ساختمان سازی بسیار پر کاربرد هستند:

  1. لوله های چدنی:

این نوع لوله برای جمع آوری و هدایت آب باران کاربرد دارد و با ریخته گری ماسه‌ای تهیه و تولید می شود. فلز مذاب در داخل قالب های آماده ریخته می¬شود و قبل از ریخته شدن فلز مذاب داخل  قالب با ماسه پر شده است و شکل مدل مورد نظر داخل آن ایجاد می-شود. طول این لوله ها یک و نیم تا دو متر و ضخامت لوله ها پنج یا شش میلی متر است.

  1. لوله های concrete:

این نوع لوله ها هم در نوع تقویت شده در قطر بالا و هم در نوع معمولی با قطر کوچ در بازار یافت می‌شود. از لوله های تقویت نشده کوچک برای جمع آوری آب باران استفاده می شود و لوله های تقویت شده با قطر بالا برای فعالیت های خاص تأمین آب به کار گرفته می شوند.

  1. لوله های سیمانی آزبست AC

در بیشتر موارد تکنسین های تأسیساتی از این لوله برای جمع آوری آب باران از پشت بام‌ها، سطح زمین و آب¬های هدر رفته و هم چنین برای تهویه ی هوا استفاده می کنند. این لوله‌های سیمانی معمولا به دو 1- WB  2- WOB شیوه ساخته می شود و روش WOB پرکاربرد دارد. سنگین بودن این نوع لوله ها و وجود داشتن احتمال بالای شکستگی از نقاط ضعف آن به شمار می آید و ارزان تر بودن این لوله ها از مزیت محسوب می شود.

  1. لوله های STONEWARE:

این لوله ها با قطر داخلی ده تا ششصد میلی متر ضخامت دوازده تا چهل و سه میلی متر در بازار موجود است و به کارگیری این نوع لوله ها نیاز به تکنسین دارد البته ناگفته نماند که به بسیاری از تکنسین‌ها لوله¬های استفاده از لوله‌های یو پی سی را ترجیح می‌دهند اما با این وجود این لوله‌ها برای سیستم لوله کشی و ساختمان‌های ارزان قیمت و مناسب است.

 

 

  1. لوله‌های استیل گالوانیزه:

این لوله به سه دسته سبک و سنگین و متوسط تقسیم بندی می شود. از لوله های دسته متوسط برای لوله کشی ساختمان استفاده می شود. این لوله های گالوانیزه از نوع لوله های استیل ساخته می شود و در فرآیند گالوانیزه کردن یک لایه بسیار نازک از فلز روی ZINC بر لوله پوشش دهی می شود تا مقاومت لوله ها در برابر خوردگی بیشتر شود .

  1. لوله های پلاستیکی یا پی وی سی:

لوله های پلاستیکی و یا پی وی سی که سه نوع دارند. جز پرکاربردترین لوله ها در بازار محسوب می شوند و عبارتند از:

1-  لوله های یو پی وی سی: معمولا، برای لوله¬کشی آب سرد استفاده می‌شود.

2-لوله های پی وی سی: این لوله ها با مقداری رابر پلاستیکه شده است. این لوله ها معمولا نسبت به لوله های یو پی وی سی مقاومت حرارتی و استحکامی کمتری دارد.

3- لوله های پی وی سی کلرینه شده: این لوله ها دماهای بالاتری را تحمل می کنند و معمولا برای انتقال آب های گرم با درجه حرارت بالای صد و بیست درجه استفاده می-شود. از این رو این لوله از مدل های AC گرانتر و از لوله¬های استیل گالوانیزه ارزان‌تر هستند و لوله پنج لایه یکی از پر مصرف‌ترین نوع این لوله ها محسوب می شوند.