به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها

03 خرداد

لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها

لوله کشی و تاسیسات پالایشگاه ها

به نصب لوله های فلزی، پلاستیکی، سیمانی برای انتقال مایعات، گازها و جامدات کوچک، لوله‌کشی گفته می شود. بد نیست بدانیم که در لوله کشی می توان علاوه بر مواد نام برده از چوب، شیشه، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، تیتاتینیوم، کروم و دیگر آلیاژها نیز استفاده کرد. در دوران قدیم برای لوله کشی در خانه ها از لوله‌ی سربی استفاده می کردند.

پالایشگاه ها دارای بخش های مختلفی مانند ساختمان ادرای، فضای تولید، مایعات نفتی، تأسیسات پایینگ و مخازن ذخیره مواد شیمیایی و مشتقات نفتی و واحد ایمنی است. بنابراین لوله ‌هایی که در تأسیسات و پالایشگاه ها استفاده می شود با توجه به این که در چه بخشی استفاده می شود، جنس های متنوعی دارد و از نظر خواص فیزیکی با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع لوله کشی

در این قسمت سعی داریم، مهم ترین انواع لوله کشی را به شما معرفی کنیم:

1.       لوله کشی صنعتی یا پایینگ: این نوع لوله کشی به دلیل استفاده در صنعت نفت و گاز پتروشیمی یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌کشی است. اکثرا لوله‌کشی صنعتی برای انتقال سیال در حجم زیاد داخل کارخونه، پالایشگاه و نیروگاه استفاده می شود و به دلیل وجود احتمال حادثه در این مکان ها این لوله‌کشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

2. لوله کشی بین پالایشگاهی یا خط انتقال: از این نوع لوله کشی معمولا برای انتقال سیالات برای مسافت های طولانی استفاده می شود.

3.لوله‌کشی تأسیساتی یا پلامبینگ: این نوع لوله¬کشی در ساختمان¬ها و فضاهای کوچک کاربرد دارند.

مهم ترین لوله هایی که در پالایشگاه ها استفاده می‌شوندکدام اند؟

1. لوله فولادی: لوله های فولادی که شامل لوله های فلزی و لوله مانیسمان است و اغلب در بخش‌های تولیدی و فرآیندی نصب می شود.

2. لوله صنعتی: لوله های صنعتی شامل لوله پلی اتیلن و لوله بوش فیت و لوله  یو پی وی سی می شود و اغلب در تاسیسات بخش های اداری، تصفیه خانه¬ها و انتقال فاضلاب تا محل دفع استفاده می شود.

لازم به ذکر است که لوله‌ی پلی اتیلن یکی از بهترین لوله های صنعتی است و جزو پر فروش ترین لوله های صنعت آب و فاضلاب شهری و صنعتی خطوط انتقال آب سازمان لایروبی کانال های تهویه است و به دلیل کاربرد ویژه و گسترده و مزیت‌‌های فراوانی که دارند، مورد توجه خریداران قرار گرفته است. در فروشگاه صنعت غرب امکان مقایسه و آشنایی با ویژگی های این محصول وجود دارد و همچنین شما می‌توانید لوله های پلی اتیلن در این فروشگاه با قیمت و کیفیت مناسب پیدا کنید.

انواع پالایشگاه‌ها و لوله‌ های کاربردی در آن

اساساً پالایشگاه ها در دو موقعیت دریایی و خشکی ساخته می شوند و برای تأسیسات دریایی از لوله‌های بسیار مقاوم فولادی و لوله پلی اتلین برای نمک زدایی آب دریا، تصفیه به روش تبادل یونی، تخلیه فاضلاب تصفیه خانه، لوله های واحد تصفیه آب آشامیدنی، سیستم تولید، انتقال آب خنک‌کننده، انتقال کابل های برق و مخابرات استفاده می شود. در تأسیسات خشکی نیز در واحدهای میعانات گازی، تصفیه خانه گاز و شیرین سازی واحد تصفیه فاضلاب سیستم های آتش‌نشانی لوله انتقال مواد شیمیایی تا محلی ذخیره سازی استفاده می شود.

لوله‌کشی در واحدهای صنعتی

لوله‌کشی صنعتی در کارخانه های پتروشیمی، پالایشگاه ها و نیروگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت آن برای این مکان ها به مثابه‌ی رگ برای بدن است چرا که اجزای این تشکیلات را به هم متصل می‌کند و از نظر مهندسی چون که سیالات را بسیار بهینه انتقال می‌دهد بسیار بهینه و به صرفه است.

لوله کشی در واحدهای تجاری

لوله کشی تجاری به لوله کشی واحدهای ساختمانی اطلاق می شود که برای تأسیسات گرمایش و سرمایش، آبرسانی، تخلیه فاضلاب ساختمان واحدهای مسکونی و عمومی به کار می رود. در واقع لوله کشی به هنگام ساخت ساختمان از اهمیت بالایی برخودار است و باید  طبق اصول و قواعد خاصی توسط یه لوله کش ماهر و مسلط به نقشه لوله‌کشی انجام شود و فرد در صورت عدم توجه به این نکته باید هزینه‌ی بالایی را صرف تعمیرات کند.