به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله پوش فیت در لوله کشی و تاسیسات

26 اردیبهشت

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله پوش فیت در لوله کشی و تاسیسات

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله پوش فیت در لوله کشی و تاسیسات

لوله پلی اتیلن:

پلی اتیلن یک ماده ترموپلاستیک است که از پلیمریزاسیون اتیلن  در اندازه های مختلف تولید می شود. این لوله ها در کویل های نورد  به طول های مستقیم تا 40 پا در دسترس است. به طور کلی قطرهای کوچک سیم پیچی است و قطرهای بزرگ با طول مستقیم هستند. لوله ها به اشکال و رنگ های مختلف وجود دارد مانند

  • لوله تک رنگ یا سیاه اکستروژن
  • لوله سیاه با نوار رنگی متناوب
  • لوله سیاه با یک لایه رنگی ترکیبی

 

 

موارد استفاده:

از جمله مزایای این لوله ها را می توان در موارد زیر جستجو کرد

  • وزن سبک
  • انعطاف پذیری
  • مقاومت شیمیایی
  • طول عمر
  • سختی آن

این مزایا آن را به عنوان یک وسیله لوله کشی ایده آل برای طیف وسیعی از برنامه ها از قبیل سرویس آب آشامیدنی، یا خطوط توزیع ،توزیع گاز طبیعی، فاضلاب و غیره تبدیل می کند. مواد پلی اتیلن به طور کلی در برابر بیشتر مواد شیمیایی معمولی مقاوم هستند.  از این لوله ها می توان در  درجه حرارت پایین  و بدون خطر شکستگی استفاده کرد. بنابراین یک کاربرد اصلی برای فرمولاسیون های لوله کشی خاص برای برنامه های انتقال حرارت در دمای پایین  مانند گرمایش کف تابشی  و لوله کسی پمپ حرارتی استفاده کرد.

این لولها بیشتر برای انتقال گاز و مایعات استفاده می شود و جایگزین مناسبی برای لوله های بتنی قدیمی یا فولادی می باشند.  عدم نفوذ پذیری بالا و پیوند مولکولی قوی آن را برای خطوط لوله فشار قوی مناسب می کند .

استحکام و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خوردگی و همچنین وزن کم آن باعث شده است تا در شرایطی که  سیستم های لوله کشی مایع و گاز مقاوم و مقرون به صرفه لازم است از لوله ای پلی اتیلن استفاده کنند لوله ها را می توان با جوش لب به لب ، جوش الکتروفیوژن ، جوش سوکت یا جوش اکستروژن   به هم متصل کرد. و نیازی به مهر و موم لاستیکی یا اتصال مواد شیمیایی نیست. از لوله پلی اتیلن در زمینهای کشاورزی هم استفاده می شود  چون با نفوذ ریشه مشکلی ندارد و حتی اگر در خاکهای ناپایدار نصب شود یکپارچگی را برای خط لوله فراهم می آورد.

از این لولها برای انتقال آب آشامیدنی  استفاده می شود چون کاملا بی خطر است به شرط آنکه هر نوع آلودگی اولیه از اب جدا شود. در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است  و استفاده از آن  در محیط های خورنده و اسیدی  بدون نیاز به روکش های محافظ یا گالوانیزه  آسان است.  پلی اتیلن ها  از هدایت حرارتی بسیار پایینی برخوردارند  می تواند در هنگام حمل مایعات دمای یکنواخت تری را  نسبت به لوله های فلزی حفظ کند که این امر نیاز به عایق کاری  در اطراف خط لوله را کاهش می دهد. لوله های پلی اتیلن بیش از 50 سال است که در محیط های روستایی و معدنی در استرالیا مورد استفاده قرار گرفته و اثبات می شود وسیله ای بسیار با دوام و موثر برای انتقال مایعات و گازها است.  با توجه به سیستم جوش داده شده فیوژن نیاز به بلوک های محدود کننده فشار از بین می رود. زیرا اتصالات به طور کامل در برابر فشار مقاوم است و همین امر حفاری ایمن را نزدیک لوله مخصوصا برای لوله کشی های گاز فراهم می آورد.

 

لوله های پوش فیت:

سیستم پوش فیت برای لوله کشی فاضلاب ساختمانها کاربرد دارد. یک انتها دارای سوکت می باشد که با آب بندی کامل اتصال پیدا می کند و انتهای دیگر سوکت ندارد و می تواند به لوله های دیگر وصل شود و اتصال قطعات مختلف را به هم آسان می کند و یک سیستم لوله کشی را ایجاد میکند. این سیستم جدید بسیار کارآمد است و محدودیت های لوله های قدیمی را ندارد.

مزایا:عمر طولانی و مقومت در برابر ضربه و موادشیمیایی ساده و خوردگی  و فشار ناگهانی از جمله مزایایی این لوله حساب می شود. نصب آن و اتصال لوله ها با ان بسیار راحت  است و وقت و هزینه کمتری نسبت به لوله های دیگر مصرف می شود .و در هنگام اتصال لوله  احتیاجی به جوش کاری و چسباندن نیست.  و حتی می توان آن را در قسمتی از لوله کشی های قدیمی هم استفاده کرد و به راحتی به لولهای قدیمی متصل می شود. در برابر آنش سوزی و فشارهای ناگهانی ساختمان کاملا مقاوم است.

مقایسه لوله پلی اتیلن با پوش فیت:

می توان گفت هزینه استفاده از لوله ای پوش فیت در مقایسه با لوله های پلی اتیلن سنگین تر است علت آن استفاده از بستها در فواصل کم در پوش فیت ها می باشد. در پلی اتیلن این بستها کمتر و با فواصل بیشتر استفاده می شود. همین بستهای نزدیک به هم در پوش فیت ها باعث می شود به مرور زمان احتمال نشت در این  قسمت از لوله ها بیشتر شود . اگر بخواهیم این دو لوله را از نظر مقاومت در برابر فشار مقایسه کنیم وجود اتصالات  زیاد در  لوله های پوش فیت یک امتیاز منفی  در برابر لوله پلی اتیلن برای آن محسوب می شود. که احتمالا اگر در فشار زیاد بخواهد خسارتی به لوله کشی وارد شود بیشتر این نقاط را درگیر می کند  لوله های پوش فیت در هوای خیلی گرم نرم می شود  و برای  این مناطق مناسب نیست . در کل استفاده از لوله های پلی اتیلن در لوله کشی های صنعتی و منازل و کشاورزی بسیار کارآمد تر و مناسب تر است و از درجه اطمینان بالاتری برخوردار می باشد.