به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

انواع لوله ها از نظر جنس

17 خرداد

انواع لوله ها از نظر جنس

انواع لوله­ها از نظر جنس

لوله­ها بر حسب جنس به انواع مختلفی تقسیم می­شود ما در سایت انواع بر آنیم تا پر کاربردترین انواع آن را به شما معرفی کنیم تا شما بر حسب هدف­تان بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

  1. لوله استیل: لوله استیل از آلیاژی که از آهن و حدود دو درصدکربن ساخته می­شوند. میزان درصد کربن موجود در این آلیاژ تعیین کننده­ی سختی لوله را تعیین می­کنند و استیل ماده اصلی ساخت انواع لوله استیل است. لوله­های استیل قابل نصب در تأسیسات ساختمانی و صنعتی هستند. مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازیافت، دوام و طول عمر بالا از مزیت­های این لوله­ها محسوب می­شود. علاوه بر این از این لوله­ها در تأسیسات حساس انتقال نفت و گاز در پالایشگاه­ها و همچنین لوله استیل به عنوان یک مسیر تو خالی برای انتقال سیالت و مواد جامد پودری شکل در صنایع مورد استفاده قرار می­دهند.
  2. لوله گالوانیزه: لوله گالوانیزه به نوعی لوله فلزی گفته می­شود که با استفاده از یک لایه عنصر روی سطح آن پوشانده می­شود و در ابعاد و اندازه­های متنوع ساخته می­شوند. لوله­های گالوانیزه به دو دسته­ی درز دار و بدون درز تقسیم می­شود. لوله­های گالوانیزه از نظر جنس به دو دسته تقسیم می‌شود که اساسا با هم فرق زیادی ندارند فقط این که لوله­های فولادی از نوع آهنی بسیار سبک­تر هستند. 1-لوله­های فولادی گالوانیزه 2-لوله­های آهنی گالوانیزه. این دو نوع لوله در بازار به نام لوله‌های آهنی سفید معروف هستند.

که در کارخانه گالوانیزه می­شود. این لوله­ها معمولا دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. اکثرا از لوله­ی گالوانیزه درتأسییسات لوله­کشی ساختمانی برای انتقال آب و فاضلاب در حچم بسیار کم استفاده می­شود. نقطه­ی قوت لوله­ها ی گالوانیزه این است که قابل بازیافت هستند و می­توان آن را در کوره­های حرارتی ذوب کرد و دوباره از آن استفاده کرد.

  1. لوله­های پلاستیکی: لوله­های پلاستیکی از نظر ظاهری لوله­های تو خالی با مقطع دایره­ای شکل هستند که غالبا از آن برای انتقال مایعات، گازها، انواع سیالای با ذرات معلق استفاده می­شود. این لوله­های پلاستیکی به تدریج جایگزین لوله­های قدیمی شدند. به گونه­ای که امروزه شاهد این هستیم که این لوله­ها دارای انواع مختلفی هستند.
  2. لوله­های چدنی: این لوله­های چدنی از چدن ریخته­گری ساخته می­شود این لوله­ها در انواع مختلفی ساخته می­شوند و هر کسی می­تواند برحسب هدف خود یک نوع آن را انتخاب کند. تفاوت این لوله‌ها در مقدار آلیاژ، شکل طول لوله­ها و نوع اتصالات است. از این لوله­ها در سیستم لوله­کشی فاضلاب استفاده می­شود. این لوله­ها به دو نوع سرتوپی و سر سخت تقسیم می­شوند. که به آن­ها بوشن دارد و بدون بوشن هم گفته می­شود. این لوله­ها در برابر فشار وارده به جداره­های خارجی دارای مقاومت و استحکام خوبی هستند. و در مقایسه با لوله­ها فلزی دیگر کمتر دچار فرسودگی می­شوند و قیمت آن­ها هم ارزانتر است. لوله­های چدنی دارای معایبی نیز هستند مثلا تحث تأثیر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب زنگ می­زنند و نمی­شود از زنگ زدگی آن جلوگیری کرد. نصب لوله­های چدنی نسبت به سایر لوله­های آهنی کندتر انجام می­گیرد. همچنین وزن قطعات لوله­های چدنی زیاد است و پیوندها و اتصالات زیادی دارد.
  3. لوله­های مسی: از لوله­های مسی به دلیل این که از بقیه­ی لوله­ها گران­تر اند و قابلیت حرارتی خوبی دارند بیشتر در تأسیسات آب و فاضلاب کاربرد دارند. لوله­های مسی به جز سیستم آب و فاضلاب در سوخت رسانی و روغن موتور و دستگاه­های تهویه نیز کاربرد دارد. همچنین به دلیل سبک بودم برای سوخت رسانی و انتقال روغن در هواپیما از لوله­های مسی استفاده می­ شود.
  4. لوله­های سیمانی: از این لوله­ها بیشتر برای مجرای آب و فاضلاب استفاده می­ شود این لوله­ها به دلیل مقاومت خاصی که دارند برای انتقال مواد اسیدی از آن استفاده می ­شود.