به سایت رسا تاسیسات خوش آمدید.در صورت بروز هر گونه مشکل با ما در تماس باشید.

ویژگی های لوله های پلی اتیلن

05 فروردین

ویژگی های لوله های پلی اتیلن

ویژگی های لوله های پلی اتیلن

در عصر جدید ما دیگر مجبور نیستیم که اگر به محصولی نیاز داریم تنها از یک برند آن را تهیه کنیم، برای مثال اگر خاطرتان باشد در حدود سی سال پیش تنها چند برند محدود مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، ماکارونی و… وجود داشتند و در واقع انتخاب بسیار محدودی داشتیم، حتی این برند‌ها تا آن‌جا پیش رفتند که تا سال‌های بعد بر روی محصول‌ها ماندند و ما هنوز هم شاهد این هستیم که برخی افراد برای خرید پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی از واژه‌های تاید و ریکا استفاده می‌کنند در حالی‌که این دو تنها دو نام تجاری بودند.

اگر بخواهیم گذشته را با اکنون مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در خرید اکثر محصولات ما حق انتخاب بسیار بیشتری داریم و می‌توانیم از برند‌های مختلفی محصول مورد نظرمان را خریداری کنیم، زیرا فروش محصولات از حالت انحصاری خارج شده است.

از جمله محصولاتی که امروزه در بازار همه کشورها از جمله ایران وجود دارد، لوله است‌‌؛ لوله‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدامشان برای مصارف مشخصی استفاده می‌شوند، اما برخی از آن‌ها با یکدیگر کاربردهای مشابهی دارند و دقیقا در همین حالت است که رقابت شدید تر می‌شود و همه تولید کنندگان به این فکر خواهند افتاد که بتوانند محصولی را تولید کنند که بهترین کاربری را دارد و افراد بیشتری آن را برمی‌گزینند و در تاسیسات خود استفاده می‌کنند.

یکی از لوله‌هایی که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، لوله‌های پلی اتیلن است، این نوع لوله‌ها در مصارفی از قبیل آبرسانی، گازرسانی و فاضلاب استفاده می‌شوند که به ترتیب خط های آبی، زرد و قهوه ای دارند.

لوله‌های پلی اتیلن از پلیمری شیمیایی با همین نام ساخته شده اند که به دلیل ساختار شیمیایی خود توانسته‌اند ویژگی‌های منحصر به فردی را بدست بیاورد.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فردی که ساخته شدن از مواد پلی اتیلنی برای این نوع لوله به ارمغان آورده است می‌توانیم به مقاومت زیاد در برابر مواد خورنده، فشارهای وارده در مراحل تولید، انتقال ونصب، سایش، دمای بسیار زیاد و… اشاره کنیم که البته میزان مقاومت آن را در دماهای پایین و هم چنین قابلیت خمش خوب آن را نیز نباید نادیده بگیریم.

  

 

  

انواع لوله های پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن نیز خودشان به چند دسته تقسیم می شوند که دو دسته اصلی آن ها لوله‌های تک جداره که با نام لوله‌های پلی اتیلن آن را می‌شناسیم و دو جداره است که در دسته ای دیگر از این لوله‌ها به نام کاروگیت قرار دارند.

خود لوله‌های تک جداره انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح می دهیم.

 لوله پلی اتیلن (PE) بلک ۱۰۰

به جرات می‌توانیم بگوییم که یکی از بهترین لوله‌های پلی اتیلن لوله‌های بلک 100 هستند که به وسیله‌ی رزین سیاه رنگ شده اند و در مقابل ضربه، فشار و ترک‌خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند، به همین دلیل برای مصارفی مانند زهکشی، سیستم‌های فاضلاب و توزیع آب و گاز استفاده می‌شوند.

لوله پلی اتیلن بلو ۱۰۰

احتمالا شما هم لوله‌های پلی اتیلن بلو 100 را دیده اید، زیرا این لوله‌ها بیشتر برای مصارف توزیع آب آشامیدنی استفاده می‌شوند و با رزین آبی رنگ آمیزی شده اند؛ این لوله‌ها قابلیت پردازش بسیار خوبی دارند و همین ویژگی باعث محبوبیت آن‌ها شده است.

 

 

لوله پلی اتیلن اورنج ۱۰۰

لوله‌های پلی اتیلن اورنج 100 نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توزیع آب آشامیدنی است؛ این نوع لوله نیز همان طور که از نامش پیداست با رزین نارنجی رنگ آمیزی شده است و به دلیل قدرت هیدرواستاتیکی و مقاومت بالایش محبوبیت زیادی دارد.

علاوه بر لوله‌های پلی اتیلن نام برده شده در بالا، لوله‌های دیگری از جمله  H.E.3490-LS،  P6006، NPP بلک و… نیز از این دسته از لوله‌ها در بازار موجود است که توضیح در رابطه با آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد، چرا که لوله‌ها دنیای بسیار عظیمی دارند و تنوع آن‌ها نیز بسیار بالا است و اگر بخواهیم در رابطه با انواع آن‌ها و ویژگی‌هایشان بنویسیم باید روزها مشغول نوشتن باشیم تا بتوانیم به خوبی تمام اطلاعات لازم را به شما انتقال دهیم، البته لوله‌های پلی اتیلن تنها دسته کوچکی از لوله‌های موجود است و کسب اطلاعات در رابطه با سایر لوله‌ها نیز خالی از لطف نیست و پیشنهاد می‌شود حتما در رابطه با آن ها نیز مطالعاتی داشته باشید تا بتوانید شناخت خوبی از آن ها به دست آورید.